Streamingdiensten bezuinigen om financiële problemen te voorkomen

Dat het financieel niet altijd even goed gaat met streaminggigant Netflix, is inmiddels wel bekend. Het platform zag in 2022 flink wat abonnees vertrekken en de aandelenkoers met meer dan 50 procent dalen. Zij zijn echter niet de enigen die met moeilijkheden kampen, want ook concurrenten als Disney+, Viaplay en HBO Max zitten in zwaar weer. Volgens de media-experts van RTL Z kunnen alleen bezuinigingen het tij keren en zijn de streamingdiensten hier al mee begonnen.

Veel streamingdiensten kampen met financiële moeilijkheden

De aandelenkoers van Netflix kelderde het afgelopen jaar met 52 procent, maar ook Disney+ en HBO Max leverden met respectievelijk 45 procent en 63 procent behoorlijk wat in. Gezamenlijk verloren mediabedrijven in 2022 zo’n 470 miljard euro aan beurswaarde. En dit komt niet alleen door het inmiddels enorme streaminglandschap—waardoor het aantal kijkers zich over steeds meer streamingdiensten moet verspreiden.

Media-expert Kirsten Jan van Nieuwenhuizen laat aan RTL Z weten dat een van de grootste financiële klappen komt door het einde van de pandemie en de wens van veel mensen om na alle lockdowns en maatregelen weer andere activiteiten te ondernemen dan op de bank te bingewatchen. De interesse in videodiensten wordt hierdoor simpelweg kleiner. Daarnaast hangen de stijgende kosten door de inflatie en de komende recessie ook boven het hoofd van mediabedrijven als Netflix, The Walt Disney Company en Warner Bros. Discovery. Veel beleggers trekken zich terug en willen alleen nog investeren als het echt iets oplevert, wat het steeds minder vaak doet. Het is dus tijd voor de streamingdiensten om maatregelen te treffen.

Bezuinigingen als reclame-abonnementen moeten het tij keren

Streamingdiensten kunnen zichzelf alleen nog redden door flink te bezuinigen. Een manier om dit te doen is voor Netflix en Disney+ het aanbieden van een abonnement met reclames. Hoewel je hier als abonnee minder voor betaalt, leveren de advertentiekosten de streamingdiensten wel flink wat op. Bovendien wordt hiermee gehoopt een nieuw klantensegment aan te spreken.

Netflix heeft in november al de daad bij het woord gevoegd en een nieuwe abonnementsvorm uitgerold in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en een aantal landen in Europa. Voor ongeveer 5 euro per maand kijk je naar het (wat kleinere) aanbod van de streamingdienst, maar dan krijg je wel ieder uur vier minuten aan reclame voorgeschoteld. Ook Disney+ heeft een dergelijk abonnement in december geïntroduceerd in de Verenigde Staten.

📺 Lees in dit artikel alles over het gloednieuwe goedkopere reclame-abonnement van Netflix.

HBO Max komt met opvallendste bezuinigingstruc

Naast de reclame-abonnementen gebruiken streamingdiensten nog een aantal andere trucjes om te besparen. Zo zal er kritischer naar de content gekeken worden. Eerder lieten we al weten dat Netflix minder grote blockbusters als The Gray Man en Red Notice gaat maken, maar zich meer gaat richten op kleinere (en dus goedkopere) projecten. HBO Max is daarnaast gestopt met het investeren in Europese content.

Verder worden steeds meer series wekelijks online gezet in plaats van in één keer, ondanks dat 95 procent van de kijkers aangeeft juist dat laatste te prefereren. Netflix doet dit al helemaal slim door seizoenen steeds vaker in twee delen op te hakken, zoals bij Stranger Things, Manifest en het in februari en maart verwachte You. Zo moeten nieuwe kijkers in ieder geval meer dan één maand abonnee blijven.

Het opvallendste bezuinigingstrucje komt echter van HBO Max. Zij hebben onlangs de succesvolle serie Westworld uit het aanbod verwijderd en verhuisd naar Vudu, een kleinere streamingdienst die toevallig van dezelfde eigenaar is. De hoop is dan natuurlijk dat kijkers zich ook gaan abonneren op Vudu, want dit zou een makkelijkere manier zijn voor Warner Bros. Discovery om wat extra geld te verdienen. Of dit alles helpt om het tij te keren voor de streamingdiensten, dat moet nog maar blijken.


Afbeelding ter illustratie

Jessica Dijkhof
Jessica studeerde Nederlandse literatuur en Communicatiewetenschappen aan de Vrije Universiteit. Als Redacteur bij Streamwijzer kan ze nu eindelijk haar passies voor schrijven en films combineren. Je maakt haar vooral blij met horrorfilms en Nederlandse romcoms.