Een flinke klap voor Netflix. De streaminggigant heeft in het eerste kwartaal van 2022 niet, zoals verwacht, 2,5 miljoen abonnees erbij zien komen. Er vertrokken er zelfs 200.000. De videodienst verwacht nu dat ze in het tweede kwartaal van dit jaar opnieuw 2 miljoen kijkers zullen verliezen. Als gevolg van deze mededelingen sloot Netflix’ aandeel op de beurs dinsdag maar liefst 26 procent lager. De oplossing die door het bedrijf werd geopperd is onder andere de introductie van een goedkoper abonnement met reclame.
Abonnees vertrekken bij Netflix
Op het moment van schrijven telt Netflix als marktleider van de streamingdiensten wereldwijd nog 221,6 miljoen abonnees. In plaats van de verwachte stijging in het afgelopen kwartaal, moest het bedrijf echter leden inleveren. In een brief aan de aandeelhouders verklaart het bedrijf wat hiervoor de mogelijke redenen zijn.
Zo geeft de co-CEO Reed Hastings aan dat de coronapandemie heeft gezorgd voor een stijging in abonnee-aantallen, maar dat deze trend recent is gestopt vanwege de versoepelingen van de maatregelen. Ook noemt hij het delen van accounts met vrienden of kennissen buiten een huishouden als gevaar voor de inkomsten van Netflix, waarover eerder al werd vermeld dat het bedrijf dit wil tegengaan middels hogere kosten voor extra profielen buiten een woning.
Eerder sprak Netflix het idee om een goedkoper abonnement met reclame in te stellen altijd tegen, maar nu laat de streamingdienst weten toch open te staan voor het idee. Onder andere door deze maatregel hoopt het bedrijf het tij te kunnen keren. Een aantal weken geleden bracht concurrent Disney+ dit idee ook al naar buiten, nadat concurrenten als Videoland dit soort abonnementen eerder ook al introduceerden.
Klap op de beurs, Netflix verliest in één dag een kwart van haar waarde
Door de zorgwekkende cijfers heeft de aandelenkoers van Netflix een flinke klap gemaakt op de Amerikaanse beurs. In één dag tijd verdampte dinsdag een waarde van 40 miljard dollar voor het bedrijf, omdat de aandelenkoers met maar liefst 26 procent daalde.
Inmiddels vertegenwoordigt een aandeel van de streaminggigant nog maar de helft van de waarde die erop stond in januari van dit jaar. Toen daalde de koers al nadat bekendgemaakt werd dat er een zwakkere groei werd voorzien dan voorheen gedacht.
Strijd om de streamer
Netflix krijgt het steeds moeilijker na een aantal jaar marktleider te zijn geweest in het streaminglandschap. Uit een peiling onder onze bezoekers bleek recentelijk dat het video on demand-platform nog steeds erg populair is, maar dat alternatieven snel opkomen. Wereldwijd neemt de concurrentie toe, maar Nederland is ook zeker één van de gebieden waarin de strijd om de streamer de afgelopen maanden extra is losgebarsten.
Zo werd Viaplay in maart gelanceerd in ons land, waarna een week later ook HBO Max live ging. De laatstgenoemde videodienst zal binnenkort ook nog eens fuseren met discovery+, waardoor ze samen sterker staan tegen de concurrentie. Verder zullen Comcast Corporation en Paramount Global, twee enorme mediabedrijven, later in 2022 in Nederland nog de nieuwe streamingdienst SkyShowtime lanceren.
De streamingdiensten concurreerden nog hoofdzakelijk op het gebied van aanbod, wat lastig blijkt voor Netflix’ bibliotheek van films en series. Uitzendrechten zijn moeilijk verkrijgbaar doordat andere videodiensten hun content exclusief op het eigen platform willen houden om aantrekkelijk te blijven voor de streamer. Hierbij komt ook nog eens een recente trend van prijsstunts kijken, waarbij nieuwe platforms extreme aanbiedingen lanceren—zoals de levenslange korting van 50% bij HBO Max—om kijkers te trekken. Dit maakt het voor Netflix extra lastig om zich staande te houden. Investeringen in eigen unieke content blijken noodzakelijk, maar dit vroeg recentelijk om een bekostiging in de vorm van een prijsverhoging voor abonnees.