Het is nog nooit zo druk geweest in de Nederlandse streaminglandschap. In maart werden Viaplay en HBO Max gelanceerd, waarna in oktober ook SkyShowtime haar intrede maakte in Nederland. De strijd om de streamer heeft hiermee een nieuw hoogtepunt bereikt. Hoe ver kan de markt nog versplinteren en hoe zal de toekomst van de streamingdiensten in Nederland eruit zien?
Verdere versplintering van het streaminglandschap in 2022 door de komst van HBO Max, Viaplay en SkyShowtime
Inmiddels is iedereen wel bekend met Netflix, maar ook Disney+, Amazon Prime Video en Videoland hebben een eigen plekje in het streaminglandschap weten te veroveren. De laatste jaren hebben echter steeds meer niche streamingdiensten hun intrede in de markt gemaakt. Zo leer je koken via Cheflix, kijk je televisie via NLZIET en geniet je van real-life entertainment bij discovery+.
Met de komst van Warner Bros. Discovery’s HBO Max en Comcast-Paramount Globals SkyShowtime zet de versplintering nog verder voort. Beide mediamagnaten willen hun content aan een eigen publiek uitzenden. Daarom kiezen ze ervoor om de uitzendrechten van hun films en series niet meer te verkopen, maar om hiervoor een eigen streamingdienst te lanceren. NENT Group (inmiddels van naam veranderd in ‘Viaplay Group’) sloeg met hun eigen streamingdienst een andere weg in door zich te gaan focussen op het aankopen van sportrechten. Zij zenden Formule 1, darts, voetbal uit Premier League + Bundesliga en daarnaast een catalogus van films en series (Originals + aangekochte titels) uit.
Prijzen verhogen voor meer unieke content
Het is dus druk op de markt, erg druk. Om de streamer voor zich te winnen, kiezen steeds meer streamingdiensten ervoor om fors te investeren in unieke content. Vooral de gevestigde video on demand-platforms als Netflix en Videoland zullen zich zorgen maken over het terugtrekken van uitzendrechten door streaminggiganten als Warner Bros. Discovery en The Walt Disney Company, waardoor moet worden besloten om meer en betere Original producties te maken.
Die producties moeten echter ergens van betaald worden, dus beide partijen besloten recentelijk om prijsverhogingen door te voeren. Maar de spaarrekening van de gemiddelde streamer is helaas geen bodemloze put. Op een gegeven moment zit er een maximum aan het aantal lopende abonnementen. Als je graag naar House of the Dragon op HBO Max wilt kijken, The Crown op Netflix en Grey’s Anatomy op Disney+, dan zit je al snel aan een behoorlijk maandbedrag.
Fusies en acquisities liggen op de loer
Daarom kiest een film- of serieliefhebber al snel voor het delen van abonnementen met vrienden of familie. Of anders voor het ‘hoppen’ tussen streamingdiensten. Eerst een maandje hier, dan een kwartaal daar. Even snel een nieuwe film of serie kijken en dan opzeggen. Deze tactiek wordt echter tegengewerkt door SkyShowtime’s intrede met 50% levenslange korting nadat ditzelfde aanbod eerder ook al door HBO Max werd gelanceerd.
En wat gebeurt er dan? Dan neemt het aantal abonnementen van de kijker af, waardoor de inkomsten van streamingdiensten verminderen en er andere beslissingen moeten worden gemaakt. Zo hebben WarnerMedia en Discovery al een fusie voltooid, waarna zij binnenkort hun streamingdiensten HBO Max en discovery+ zullen samenvoegen om samen een sterkere positie in de markt te kunnen veroveren. Zou dit ook een scenario zijn dat op de loer ligt voor de rest van het streaminglandschap of wordt de strijd zo hevig dat er uiteindelijk partijen aan onderdoor zullen gaan?
Is de kijker de winnaar of verliezer van de strijd om de streamer?
Een spannende tijd breekt aan voor de mediabedrijven met een streamingdienst. Prijsverhogingen, fusies, acquisities en heel veel nieuwe content ligt in het verschiet. Dus de vraag is vooral: heb je als film- of serieliefhebber voordeel aan deze strijd of heb je er juist last van?
Op dit moment is het delen van abonnementen nog goed te doen, want het gelijktijdig streamen via meerdere schermen is vaak een geoorloofde optie. Streamers die ervoor kiezen om een lidmaatschap te delen met vrienden of familie, kunnen dus nog redelijk op hun centen passen. Dit voordeel kan echter verdwijnen als streamingdiensten in de toekomst besluiten om prijsverhogingen te vervangen door ‘schermverminderingen’.
Laten we de strijd om de streamer voorlopig nog maar als een voordeel voor kijkers zien, want één overduidelijke uitkomst is de forse investering in nieuwe content. Meer kijkplezier dus, al is het verspreid over een aantal verschillende platforms. Daarnaast kunnen de eerdergenoemde prijsacties leiden tot veel voordeel over een lange periode. Houd het nieuws over deze nieuwe streamingdiensten dus goed in de gaten via Streamwijzer.