Netflix stopt met het maken van blockbusters, want ze leveren te weinig op

200 miljoen dollar voor Red Notice (2021), 175 miljoen dollar voor The Irishman (2019) en 200 miljoen dollar voor The Gray Man (2022): de laatste jaren investeerde Netflix behoorlijk in het ontwikkelen van nieuwe blockbusters, maar daar gaan ze volgens een inside bron nu mee stoppen. De cijfers vallen namelijk te erg tegen.

Geen blockbusters meer voor Netflix, maar kleinere, goedkopere projecten

In 2017 pompte Netflix voor het eerst een behoorlijke bak geld in een groot project. De sciencefiction-film Bright, waarin Will Smith de hoofdrol speelt, werd de allereerste blockbuster van de streamingdienst. Sindsdien zijn er nog veel meer films met grote namen en een flink budget verschenen. Nu heeft Netflix bekendgemaakt hiermee te gaan stoppen.

Een inside bron heeft laten weten dat ze dit concept, waarbij Netflix er alles aan doet om nieuw talent aan te trekken en ze dan ‘carte blanche’ geeft met een enorm budget, gaat stoppen. In het vervolg gaat de streaminggigant zich richten op kleinere projecten en worden nieuwe producties met meer voorzichtigheid benaderd. De tijd van de grote blockbusters bij Netflix lijkt dus voorbij te zijn. Wat dit doet voor de grote projecten die al op de plank lagen (zoals de Red Notice-sequels), is nog niet duidelijk.

Nieuwe strategie door tegenvallende cijfers

Het wordt er natuurlijk niet bij gezegd, maar dat de tegenvallende cijfers van streaminggigant Netflix hebben gezorgd voor deze veranderende strategie lijkt buiten kijf te staan. Onlangs werd bekendgemaakt dat Netflix voor het eerst in lange tijd niet meer groeide qua abonnees. Sterker nog: de streamingdienst heeft in het eerste kwartaal van 2022 200.000 abonnees verloren. Als gevolg hiervan maakte Netflix op de Amerikaanse beurs een flinke klap, waarbij de aandelenkoers in slechts één dag daalde met maar liefst 26 procent.

Terwijl de tientallen streamingdiensten de strijd om de streamer uitvechten, wordt het voor Netflix dus steeds moeilijker om de marktleider te blijven. Een grote veroorzaker hiervan is natuurlijk het groter wordende streaminglandschap en de fikse concurrentiestrijd. Op het moment dat Netflix bijvoorbeeld een groot aantal leden verloor, groeide Disney+ met maar liefst 6%. Daarnaast komen er steeds meer streamingdiensten bij, zoals HBO Max, Viaplay en binnenkort ook SkyShowtime.

Geen blockbusters meer op Netflix: goed of slecht idee?

Mede hierdoor verwacht Netflix dat ze in het tweede kwartaal van dit jaar opnieuw maar liefst 2 miljoen kijkers zullen verliezen. Dat ze aan de hand daarvan hun strategie aanpassen en wat voorzichtiger te werk gaan in de toekomst, is dan ook niet gek. Het is alleen nog maar de vraag of het schrappen van megabudgetfilms de ondergang tegen moet gaan of deze juist meer gaat versnellen.

Trekken de blockbusters niet juist mensen naar de streamingdienst? Red Notice, op dat moment de duurste Netflix-film ooit, brak bijvoorbeeld record na record. Zo had deze film de beste openingsdag ooit op de streamingdienst. Dit lijkt dus de content te zijn waarvoor mensen naar Netflix komen. Of de veranderde strategie en het schrappen van al dit soort films goed uitpakt, valt daarom nog maar te bezien.


Bron: The Hollywood Reporter
Afbeelding ter illustratie

Jessica Dijkhof
Jessica studeerde Nederlandse literatuur en Communicatiewetenschappen aan de Vrije Universiteit. Als Redacteur bij Streamwijzer kan ze nu eindelijk haar passies voor schrijven en films combineren. Je maakt haar vooral blij met horrorfilms en Nederlandse romcoms.