Er is al veel over gepraat, maar nu is het eindelijk officieel: Netflix gaat binnenkort een goedkoper abonnement met advertenties lanceren. Het wordt het Basic with Ads-abonnement genoemd en zal voorlopig in twaalf landen aangeboden worden. Nederland en België zitten hier nog niet bij.
Wat houdt het goedkopere Netflix-abonnement in?
Vanaf 3 november 2022 wordt de nieuwe abonnementsvorm door Netflix uitgerold in twaalf landen, waaronder de Verenigde Staten, Duitsland, Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk. Wat dit inhoudt, zetten we hier even voor je op een rijtje. Kijkers die het goedkopere abonnement afsluiten, betalen allereerst een lagere maandelijkse prijs. Zo kost dit abonnement in de VS 7 dollar, in plaats van het normale Basic-abonnement van 10 dollar. In Duitsland betaal je 5 euro in plaats van 8 euro, dus we vermoeden dat dit in Nederland ook zo zal zijn—wij betalen nu immers ook €7,99 voor het Basic-abonnement.
Bij het goedkopere abonnement horen reclames. Het zal hierbij gaan om 4 tot 5 minuten aan reclames per uur. Voor en tijdens films en series worden de commercials van 15 tot 30 seconden afgespeeld, die je uiteraard niet kunt doorspoelen.
Basic with Ads vs. Basic
Los van de reclames lijkt het Basic with Ads-abonnement erg op het Basic-abonnement. Zo kun je niet met meerdere schermen tegelijk kijken en zijn films en series niet in HD-kwaliteit beschikbaar. Wel goed om te weten is dat het bij het goedkoopste abonnement ook niet meer mogelijk is om films te downloaden en dat je voorlopig niet alle content van de streaminggigant kunt bekijken. Netflix werkt nog aan het sluiten van licentiedeals om dat laatste wel mogelijk te maken, maar vooralsnog moet je het dus met minder films en series doen.
Uiteraard blijven de andere drie abonnementen ook bestaan en is het goedkoopste abonnement slechts een keuze. Wanneer het abonnement in Nederland uitgerold gaat worden (en of dit überhaupt gaat gebeuren), is nu nog niet bekend. Hieronder zetten we het Basic with Ads-abonnement nog even naast de al bestaande abonnementen.
Basic with Ads abonnement | Basic abonnement | Standard abonnement | Premium abonnement | |
---|---|---|---|---|
(Vermoedelijke) prijs | €4,99 | €7,99 | €10,99 | €13,99 |
Reclames | Ja | Nee | Nee | Nee |
Aantal schermen | 1 | 1 | 2 | 4 |
HD-kwaliteit | Nee | Nee | Ja | Ja |
Films downloaden | Nee | Ja | Ja | Ja |
Toegang tot alle content | Nee | Ja | Ja | Ja |
Netflix hoopt hiermee nieuwe klanten aan te trekken
In juni heeft Netflix’ co-CEO Ted Sarandos al meer laten weten over de keuze voor deze nieuwe abonnementsvorm. Het is volgens hem de bedoeling dat de streaminggigant hiermee een nieuw klantensegment aanspreekt, namelijk de mensen die zeggen: “Netflix is te duur voor mij en ik vind reclames niet erg.” Zij kunnen in de toekomst kiezen voor een advertentieversie en dus goedkoper genieten van de content.
Netflix is overigens niet de eerste die voor deze abonnementsvorm kiest. Ook Disney+ heeft al aangekondigd in december een goedkoper reclame-abonnement te gaan lanceren. Deze nieuwe abonnementsvorm zal in eerste instantie alleen in de Verenigde Staten beschikbaar zijn, maar komt daarna waarschijnlijk ook naar andere landen. Ook bij dit video on demand-platform zou het volgens bronnen gaan om ongeveer 4 minuten reclame per uur, omgerekend dus zo’n 6,7% van de kijktijd.
Afbeelding ter illustratie