Nóg een nieuwe streamingdienst in Nederland: SkyShowtime laat voor het eerst van zich horen

Vorige week mochten we in Nederland de F1-streamingdienst Viaplay verwelkomen, waarna HBO Max afgelopen dinsdag live ging. Nu heeft ook SkyShowtime, een nieuwe videodienst van Comcast Corporation en Paramount Global, in een eerste persbericht laten weten zich klaar te maken voor de lancering in Nederland later dit jaar.

Streamingdienst ‘SkyShowtime’ brengt meer dan 10.000 uur aan content naar Nederland

SkyShowtime is één van de drie nieuwe streamingdiensten in Nederland in 2022. Dit video on demand-platform wil de strijd aangaan met Netflix, Disney+ en andere videodiensten op de Nederlandse markt. Het is een joint venture van Comcast Corporation en Paramount Global, twee enorme bedrijven in de mediawereld. SkyShowtime zal later in 2022 live gaan, maar de exacte release datum en de prijs van een abonnement zijn nog niet bekend. Deze informatie zal volgens de nieuwe streamingdienst samen met meer informatie “op een later tijdstip bekendgemaakt” worden.

Content van beide partijen zal op de streamingdienst in Nederland te zien zijn, waardoor we erop zullen gaan genieten van films en originele series van de iconische merken als Universal Pictures, DreamWorks, Sky Studios, Peacock, Paramount+, Showtime, Paramount Pictures en Nickelodeon samen. Hiermee zal in totaal meer dan 10.000 uur aan content worden gepubliceerd.

Misschien zeggen die merken je iets, maar misschien ook helemaal niet. Daarom hebben we een paar voorbeelden van grote films en series die hieronder vallen. Zo valt het Star Trek-imperium onder de merken, maar verwachten we ook dat Frasier, iCarly en The Good Wife + The Good Fight online komen. Verder zijn een paar bekende Originals Yellowstone, The Stand, Coyote, Strange Angel, RuPaul’s Drag Race, Paranormal Activity: Next of Kin, Dora the Explorer, Beavis and Butt-Head, Ink Master, Inside Amy Schumer, Are You the One?, Dr. Death, Brave New World, One of Us is Lying, Vanderpump Dogs, Wolf Like Me en Interrogation. Bovendien verwachten we de Godfather-serie The Offer, de nieuwe Scream-film en de Fresh Prince of Bel-Air reboot serie Bel-Air.

SkyShowtime in Nederland

De nieuwe streamingdienst zal beschikbaar zijn in veel Europese markten

SkyShowtime laat weten zich klaar te stomen voor een lancering in meer dan 20 Europese markten met 90 miljoen woningen. De streamingservice lanceert dus later dit jaar nog in Nederland, maar zal ook beschikbaar zijn in Albanië, Andorra, Bosnië en Herzegovina, Bulgarije, Denemarken, Finland, Hongarije, Kosovo, Kroatië, Montenegro, Noord-Macedonië, Noorwegen, Polen, Portugal, Roemenië, Servië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië en Zweden.

Vandaag is het leiderschapsteam benoemd

Monty Sarhan, CEO van SkyShowtime, kondigde vandaag in het persbericht een aantal senior benoemingen aan voor zijn leiderschapsteam ter voorbereiding van de lancering:

  • Francesca Pierce – Chief Financial Officer
  • Jen McAleer – Chief Brand Officer
  • Richard Howard – Chief Marketing Officer
  • Josh Snow – Chief Product Officer
  • Henriette Petersen – Regional General Manager voor Noord-Europa
  • Gabor Harsanyi – Regional General Manager voor Centraal- en Oost-Europa

Hij licht de aankondiging toe met het volgende statement: “Bij het opbouwen van een team is het mijn doel om leiders samen te brengen die mijn visie delen om een opwindende, dynamische, inclusieve en krachtige organisatie te creëren. Deze getalenteerde personen brengen een schat aan expertise mee uit de hele industrie en zullen een cruciale rol spelen in het succes van SkyShowtime. Ik weet dat ze allemaal gepassioneerd en enthousiast aan de slag gaan om ons bedrijf vooruit te helpen terwijl we ons voorbereiden op onze aanstaande lanceringen in heel Europa.”

Hoeveel streamingdiensten komen er nog aan? En is het nog wel te betalen?

Online uiten veel mensen zorgen over het continu versplinterende streaminglandschap in Nederland. De vraag is hoeveel streamingdiensten mensen kunnen betalen. Uit onderzoek van Streamwijzer blijkt namelijk dat men nu al gemiddeld ruim €24 per maand uitgeeft aan abonnementen om films en series te kijken. Dat bedrag brandt maandelijks een flink gat in de portemonnee.

Nu zijn film- en serieliefhebbers vooral benieuwd waar de strijd om de streamer zal eindigen. Eerst werd er hoofdzakelijk nog geconcurreerd op het gebied van aanbod, maar sinds kort worden er steeds meer prijsaanbiedingen gelanceerd. Een goed voorbeeld is de levenslange korting van 50% op HBO Max die alleen deze maand (8-31 maart) geldt voor de snelle beslissers.