De levenslange korting van HBO Max zet het streaminglandschap op zijn kop

De nieuwe streamingdienst HBO Max zei het zelf al in de persconferentie vandaag: “We’re late to the party.” En wat doe je als je laat bent en indruk wilt maken? Dan zorg je voor een fenomenale entree. Dat gezegd hebbende: de streamingdienst wordt gelanceerd in Nederland met een actieprijs van €2,99 – €3,99 per maand voor de snelle beslissers, waar een levenslange korting van 50% in is verwerkt. Bold move, WarnerMedia. Bold move. Wat betekent dit voor het Nederlandse streaminglandschap? Update: deze actie verliep op 31 maart 2022 en is dus niet meer geldig. In het artikel over de kosten van een abonnement op HBO Max in Nederland vind je de huidige prijzen en kortingen.

Afwisselen van abonnementen worden tegengewerkt door de levenslange korting van HBO Max

Het is topdrukte in de wereld van streamingdiensten in Nederland. Natuurlijk ken de marktleider Netflix, maar heb je ook al een abonnement op Disney+, Amazon Prime Video, Videoland en discovery+? En huur je wel eens een filmpje bij Pathé Thuis, leer je koken van Cheflix, kijk je televisie via NLZIET en volg je het Formule 1-seizoen van 2022 bij Viaplay? Het is niet gek als je de weg begint kwijt te raken in het oerwoud van de videodiensten. Dat is ook precies de reden dat Streamwijzer is opgericht. Wij gidsen je erdoorheen.

Maar je portemonnee moet het ook kunnen overleven. Niet iedereen kan 10 abonnementen aanhouden om alle films en series te kunnen streamen. Dan is de eerste oplossing natuurlijk het delen van inloggegevens met vrienden en familie. Gelukkig is het vaak mogelijk om op meerdere schermen tegelijk te kijken, al betaal je daar vaak meer voor.

Een tweede optie is het afwisselen van abonnementen. Heb je een leuke serie gevonden? Dan bingewatch je alle afleveringen in een maandje, kijk je een paar toffe films op de streamingdienst en zeg je je abonnement weer op. Disney+ besloot dit fenomeen al tegen te werken door korting aan te bieden met een jaarabonnement, maar HBO Max doet er een schepje bovenop. De vroege beslissers die tussen 8 maart (lanceerdatum) en 31 maart een abonnement afsluiten, betalen niet de gebruikelijke €5,99 (Basic) of €7,99 (Standard) per maand. Zij krijgen namelijk levenslang 50% korting op de dan geldende prijs, totdat ze het abonnement ooit opzeggen. Belangrijk: deze korting geldt niet op aankopen via de Apple App Store.

HBO Max prijs aanbod perspresentatie
Beeld: Banli Media B.V.

Een extreem grote bibliotheek tegen een bizar lage prijs

HBO Max gaat hiermee lijnrecht in tegen de strategie van film- en serieliefhebbers die abonnementen op streamingdiensten afwisselen. Als je dan al ‘late to the party’ bent, dan moet je maar zorgen dat je zó aantrekkelijk bent dat iedereen naar je kijkt en je er graag bij wilt hebben. Niet alleen qua aanbod, maar ook qua prijs. De streamingdienst van HBO Max wordt hiermee een blijvertje die dient als aanvulling op je pakket van abonnementen, niet als een lidmaatschap om even een maandje uit te proberen.

Wat opvallend is, is dat je zou denken dat een streaminggigant als HBO Max zo’n aanbieding helemaal niet nodig heeft. Naast films en series van de steunpilaren van HBO Max (HBO, Max Originals, Warner Bros., DC en Cartoon Network: een enorm brede bibliotheek van films en series) komen er namelijk ook grote titels van ‘3rd party providers’ online. Hieronder vallen onder andere Schitt’s Creek, Downton Abbey, The Office, Blackout, 2Days, Motherland en The Little Drummer Girl.

HBO Max Nederland 8 maart 2022
Beeld: HBO Nordic AB

Hoe gaat de concurrentie reageren?

Door zowel op prijs als op aanbod te concurreren, stelt HBO Max direct een plekje veilig in het Nederlandse streaminglandschap. Nu is de vraag natuurlijk nog hoe de concurrentie gaat reageren. Zal ook Disney+ een levenslange korting aan gaan bieden? Introduceert Netflix een jaarabonnement om kijkers te binden of wordt er nóg meer geld in de productie van kwalitatief sterke Originals gestoken?

Deze laatstgenoemde tactiek wordt door veel streamingdiensten gedeeld, maar het geld hiervoor wordt natuurlijk bij de abonnees opgehaald. En die bereiken op een gegeven moment ook een maximum qua abonnementsprijs. Vooral als een abonnement bij de concurrent maar €2,99 per maand kost.

Een laatste optie is dat streamingdiensten besluiten te gaan samenwerken. Je ziet al dat Discovery en WarnerMedia een fusie hebben aangekondigd, dus wat staat ons nog meer te wachten? Zou The Walt Disney Company ooit een torenhoog bedrag neer willen tellen om Netflix op te kopen? Of wordt Videoland ingekapseld door Amazon? De tijd zal het leren, maar één ding is zeker: een nieuwe fase in de streamingoorlog is aangebroken. And it’s going to be one hell of a ride.