Vanavond heeft Warner Bros. Discovery, het kersverse bedrijf waaronder inmiddels HBO Max en discovery+ vallen, bekendgemaakt wat hun tijdlijn en plan voor de samenvoeging van de twee streamingdiensten wordt. Hierin wordt onder andere een omarming van bioscooplanceringen genoemd, maar ook het doorvoeren van prijsverhogingen en een gratis abonnementsvorm met advertenties.
HBO Max en discovery+ pas in Europa pas in begin 2024 samengevoegd tot één streamingdienst
Vrij snel na het ontstaan van het bedrijf Warner Bros. Discovery begin dit jaar werd bekendgemaakt dat dit overkoepelende nieuwe bedrijf haar twee streamingdiensten samen zou gaan voegen. Toen werd er nog gesproken van een proces dat naar verwachting geen jaren of weken zou gaan duren, maar dat men beter op een periode van maanden kon rekenen. Nu blijkt de tijdlijn echter toch langer te zijn dan verwacht.
De Verenigde Staten zullen in de zomer van 2023 als eerste toegang krijgen tot de nieuwe gecombineerde streamingdienst—waarvan de naam nog niet bepaald is. Daarna volgt Latijns-Amerika in de herfst van 2023, waarna het begin 2024 pas tijd is voor Europa. Een exacte datum is er dus nog niet, maar de periode is nu wel vastgesteld. Daarna zijn Azië-Pacific (midden 2024) en nieuwe markten (herfst 2024) aan de beurt. Overigens meldt men dat ze hun best doen om het proces te versnellen als dat lukt, maar dit is geen zekerheid te noemen.
HBO Max and Discovery+ will launch in the U.S. as a single service in the summer of 2023.https://t.co/IIuHC7tHa9 pic.twitter.com/6S1AmOvStk
— Variety (@Variety) August 4, 2022
Prijzen van abonnementen zullen gaan veranderen
Dit is echter niet alles wat bekendgemaakt werd in de presentatie van de WBD resultaten uit het tweede kwartaal. Zo werd onder andere veelvuldig gesproken over het implementeren van een gratis abonnementsvorm met advertenties. Dit lidmaatschap zou in de toekomst bestaan naast een goedkope vorm waarbij gelimiteerd advertenties worden vertoond en een duurder abonnement dat volledig vrij van reclame is. Eerder werd een soortgelijke tactiek ook al onder andere door Netflix en Disney+ bekendgemaakt.
Ook werd benadrukt dat er veel kortingsacties door beide streamingdiensten zijn georganiseerd de afgelopen tijd. Zo is het bij discovery+ van tijd tot tijd mogelijk om een aanbieding op een jaarabonnement te scoren en lanceerde HBO Max begin dit jaar nog een actie met een levenslange korting van 50%. Het bedrijf laat weten minder te willen focussen op zulke acties en meer te willen gaan voor een stabiel product op het gebied van prijsstelling.
Daarnaast sprak Warner Bros. Discovery ook kort over markten waarin hun streamingdiensten aanzienlijk goedkoper geprijsd zijn dan de concurrentie. Om naar een gezonde financiële situatie voor het bedrijf toe te werken, werd vermeld dat er in deze markten prijsverhogingen aan zullen komen. Wanneer dit gebeurt, hoe sterk de prijsverhogingen zullen zijn en om welke landen het precies gaat, is niet bekend. Wel weten we dat HBO Max en discovery+ ondanks hun brede aanbod onder de goedkoopste video on demand-platforms van Nederland vallen, dus het is zeker niet onwaarschijnlijk dat wij met een stijging van kosten te maken zullen krijgen.
PVOD keert terug in tijdlijn en bioscooplanceringen worden weer omarmd
Een van de meest interessante bekendmakingen tijdens dit evenement had echter niets te maken met de samenvoeging van de twee videodiensten, maar met de manier van het lanceren van films. Zo geeft WBD aan dat de streamingmarkt ervoor heeft gezorgd dat alle stappen van een lancering steeds dichter tegen elkaar worden gedrukt. Het bedrijf heeft hun vorige strategie hierin geëvalueerd en vertelt niet te geloven dat dit voor de toekomst nog de beste tactiek is.
Daarom benadrukken ze dat ze de bioscooprelease volledig willen omarmen vanwege de kwaliteit van de kijkbeleving. Dit lijkt momenteel te leiden tot een langer gat (mogelijk 2,5 maand) tussen bioscooppremière en streamingrelease dan de voorheen gekozen 45 dagen, maar dit is niet officieel bevestigd. Ook is er een tussenstap toegevoegd, want ze willen met PVOD (Premium Video on Demand) gaan werken. Hierbij wordt het eerder mogelijk om een film thuis te kijken tegen een aanvullende betaling. Dit systeem was eerder bij Disney+ te zien in de vorm van VIP-toegang. Ten slotte geeft het bedrijf aan dat ze niet geloven in het succes van ‘direct-to-streaming’-films die de bioscoop overslaan.
Beste van beide werelden
Het voornaamste wat Warner Bros. Discovery te melden had, was echter dat ze met de samenvoeging van HBO Max en discovery+ willen zorgen dat het beste van beide werelden zal worden gecombineerd. Dit houdt in dat er on-demand en live naar programmering kan worden gekeken, maar ook dat er dus abonnementsvormen komen met, gedeeltelijk en zonder advertenties tegen verschillende prijzen. Zo kan er een unieke en passende kijkervaring voor elke klant worden gecreëerd.
Wat het beste van beide werelden inhoudt, en voor wie die werelden nou eigenlijk precies bestemd zijn, blijkt nog voor een punt van kritiek te zorgen. Vooral de onderstaande vergelijking tussen de twee streamingdiensten wordt niet door iedereen op social media gewaardeerd.
Please place “veiled sexist infographics” at the very top of the list of things I did not expect from the #WarnerBrosDiscovery investor meeting pic.twitter.com/y1jGx4YXdm
— Hope Sloop (@Hopesloop) August 4, 2022