Disney+ introduceert goedkoper abonnement met advertenties

Streamingdienst Disney+ heeft aangekondigd nog dit jaar een goedkoper abonnement te implementeren in de Verenigde Staten. In ruil voor het vertonen van advertenties zouden de kosten van deze abonnementsvorm lager kunnen worden gehouden. Andere landen, waaronder mogelijk Nederland, zullen in 2023 deze optie aangeboden krijgen.

→ Meld je nu aan bij Disney+ en krijg ruim 16% korting om naar alle films en series van Pixar, Star, Marvel, National Geographic, Star Wars en Disney te kijken ✅

Streamingdienst Disney+ zou een goedkoper abonnement met advertenties overwegen

Afgelopen donderdag bracht de Amerikaanse website The Informer een exclusief artikel naar buiten, waarin zij vermeldden een anonieme bron te hebben gesproken die betrokken is bij gesprekken binnen Disney over het implementeren van advertenties op de streamingdienst. The Walt Disney Company zou overwegen om een goedkopere abonnementsvorm aan te gaan bieden waarop advertenties aan de gebruiker worden vertoond. Volgens de website zou het gaan om een plan voor de Verenigde Staten. Over Nederland of andere landen was toen nog niets bekend.

Later bevestigde The Walt Disney Company in een officieel bericht op haar website deze plannen. Nog dit jaar wordt de abonnementsvorm doorgevoerd in de Verenigde Staten, waarna het plan is om dit systeem ook in 2023 ook internationaal uit te rollen. Door advertenties te vertonen en hier inkomsten uit te halen, zouden de abonnementskosten naar beneden kunnen. Disney zou hiermee mogelijk meer abonnees binnen kunnen halen, terwijl er alsnog naar een hoger omzetdoel wordt toegewerkt. Op 1 januari 2022 telde Disney+ wereldwijd 129,8 miljoen abonnees. Een totaal van 11,7 miljoen personen hiervan is in het laatste kwartaal aan de streamingdienst toegevoegd.

Disney+ is niet de eerste streamingdienst die advertenties zou implementeren

Dit nieuws is opvallend, maar niet uniek. Andere streamingdiensten gingen Disney+ namelijk al voor. Wereldwijd hebben mediabedrijven als NBCUniversal, Discovery, WarnerMedia, Paramount en Amazon al getest met het implementeren van een goedkopere (of zelfs gratis) abonnementen voor gebruikers in ruil voor het vertonen van advertenties. Bij het doorvoeren van dit plan zou marktleider Netflix eerder een vreemde eend in de bijt worden door geen ads voor gebruikers te testen. Door reclame op een videodienst te vertonen, lijken de aanbieders een stap terug in de tijd te zetten en weer meer naar het traditionele ’televisiemodel’ te bewegen.

In Nederland kennen we ook het voorbeeld van Videoland op het gebied van advertenties op de streamingdienst. In de zomer van 2020 liet de videodienst van RTL weten dat er een abonnement van €4,99 zou worden uitgebracht, naast de inmiddels andere twee abonnementsvormen van €8,99 en €10,99 per maand. Op dit goedkoopste abonnement kon slechts met 1 scherm tegelijk worden gestreamd, was downloaden niet mogelijk en het is niet op alle soorten apparaten beschikbaar. Daarnaast is het dus ‘niet reclamevrij’.

Strijd om de streamer wordt uitgevochten op gebied van aanbod en kosten

Streamingdiensten waren al hevig aan het concurreren op het gebied de films en series in het aanbod, maar de strijd om de streamer slaat op het gebied van abonnementskosten een hele nieuwe weg in. Deze ontwikkeling is relatief nieuw, want voorheen leken de mediabedrijven vooral te willen investeren in unieke content en hiervoor werden prijzen opgevoerd.

De nieuwste ontwikkeling op het gebied van prijsaanbiedingen is de nieuwe streamingdienst HBO Max van WarnerMedia. Aanstaande dinsdag wordt dit video on demand-platform in Nederland gelanceerd en ter introductie wordt er een levenslange korting aangeboden aan de snelle beslissers.