Viaplay ondertitelt niet alles meer in het Nederlands

Het zijn weer turbulente tijden bij de streamingdienst Viaplay, al zijn we in Nederland inmiddels niet anders meer gewend van het Scandinavische bedrijf. Te midden van essentiële onderhandelingen over de Formule 1-rechten van aankomend jaar voert het bedrijf een alwéér een prijsverhoging door, staat er een nieuwe CEO aan het roer en is het jaarabonnement weer terug. Maar nu blijkt er meer aan de hand te zijn: ondanks de belofte meer te focussen op kwaliteit, is niet meer elke film of serie in het Nederlands ondertiteld.

Geen Nederlandse ondertiteling meer bij sommige films en series op Viaplay

Afgelopen week ontving onze redactie van meerdere volgers een gesprek met de klantenservice van de Zweedse streamer. Zo wilde één persoon kijken naar het tweede seizoen van de exclusief op Viaplay te vinden BBC-dramaserie The Newsreader. Toen bleek echter dat er geen Nederlandse ondertiteling beschikbaar was. Een ander ondervond hetzelfde probleem bij The Real Housewives.

Daarom besloten zij contact op te nemen met de klantenservice. Tot hun grote verbazing liet die weten dat ze momenteel “niet al onze films en series content updaten in Nederland.” Sterker nog, een medewerker zegt uiteindelijk: “Houd er rekening mee dat we in de toekomst sommige huidige content en enkele exclusieve Viaplay-documentaire producties kunnen introduceren, alleen beschikbaar in de Engelstalige versie.” De uitleg hiervoor is als volgt: “Vanaf 1 juli zijn wij begonnen met een nieuwe strategie bij Viaplay Group, waarmee we meer focus leggen op onze sportcontent en minder op onze andere content. Dit betekent dus ook dat alle afleveringen die vanaf 1 juli geplaatst zijn voor nu geen Nederlandse ondertiteling zullen hebben.” In reactie hierop vroegen klanten ofwel om financiële compensatie ofwel om vroegtijdig opzeggen van hun abonnement, maar dit wijst de klantenservice af met de reden dat dat wegens vermelding in de algemene voorwaarden niet vereist is.

Reactie van Roger Lodewick, CEO van Viaplay in Nederland

Natuurlijk was onze redactie verbaasd door zowel het plotselinge gebrek aan Nederlandse ondertiteling als de reactie van de klantenservice. Daarom namen wij contact op met de CEO, Roger Lodewick, om opheldering te vragen. Ons vijftal vragen richtte zich op de strategische keuzes van het bedrijf, de teleurstelling van klanten en de genoemde algemene voorwaarden. Ondanks eerdere uitgebreide communicatie van de nieuwe CEO met de pers, blijft het statement ditmaal echter kort en bondig. Toch biedt het wat hoop, in tegenstelling tot de reactie van de klantenservice, omdat er door Lodewick op wordt gewezen dat het team eraan werkt dit probleem op te lossen.

🗣️ “Het klopt inderdaad dat er een aantal series en films op ons platform staat die helaas nog geen Nederlandse ondertiteling hebben. We zijn er met het team hard aan het werken om dit op te lossen.”
— Roger Lodewick, CEO van Viaplay in Nederland

Minder focus op films en series dan op sport

Het opmerkelijke gebrek aan Nederlandse ondertiteling komt op een erg onhandig moment. We stipten net al aan dat de Formule 1-rechtenkwestie en prijsverhoging van Viaplay nu volop ‘in the picture’ staan. Maar problematischer is de recente uitspraak van de CEO in een recent interview met onze redactie, waarin hij aangaf nu vol in te zetten op kwalitatieve versterking. Hij noemde het voorbeeld van een verbeterde beeldresolutie, maar ook doorontwikkeling van de app voor betere gebruikerservaring. Natuurlijk komt het gebrek aan ondertiteling in de moedertaal de gebruikerservaring niet ten goede.

Mogelijk komt dit doordat de streamingdienst steeds minder focus legt op films en series. In hetzelfde intervier vertelde Lodewick onder andere: “… de productie van eigen ‘Original’ films en series is nu een stuk minder onze focus geworden. Dé focus is sport.” Ook noemt hij deze content nu alleen nog maar “een mooie aanvulling” op de sportcatalogus. In reactie op onze vraag of Viaplay films en series nu helemaal aan het afbouwen is, vertelde de CEO het volgende: “Het kijkgedrag van onze abonnees wijst simpelweg op een overgroot aandeel van sport. Andere streamingdiensten hebben zo veel films en series van hoge kwaliteit, dus dat is niet waar wij ons mee willen onderscheiden.”


Afbeelding ter illustratie