Hoeveel geld geef jij per maand uit aan streamingdiensten?

Het aanbod van verschillende streamingdiensten is in Nederland flink aan het toenemen. Waar Netflix ooit de onaantastbare marktleider was, strijden nieuwe diensten op allerlei verschillende manieren met elkaar om abonnees voor zich te winnen. Dit wordt onder andere gedaan door te investeren in unieke en exclusieve content. Voor de kijker meer toffe films en series, maar hierdoor hangt er ook vaak een hoger prijskaartje aan abonnementen. Hoeveel geld geef jij inmiddels maandelijks uit aan abonnementen op streamingdiensten? We peilen het in dit artikel met een poll.

Hoeveel geld zijn mensen bereidt per maand aan streamingdiensten uit te geven?

Uit onderzoek van Panel Inzicht onder duizend Nederlanders in 2019 bleek dat de meeste mensen bereid waren om tot €20,- per maand aan abonnementen op streamingdiensten uit te geven. Hetzelfde onderzoek gaf aan dat de meeste Nederlanders toen een lidmaatschap bij één tot drie streamingdiensten hadden. Wel is het belangrijk om op te merken dat deze cijfers afkomstig zijn van vóór de coronapandemie. Sinds de virusuitbraak is men meer thuis en wordt er meer gestreamd. Verder zijn er sinds 2019 veel meer videodiensten bij gekomen en ook zijn de prijzen van sommige diensten na verloop van tijd gestegen.

Hoeveel geld de meeste Nederlanders nu bereid zijn om te betalen voor hun maandelijkse abonnementen op video on demand-platforms is onbekend. Daarom hebben we besloten om dit te peilen middels de onderstaande poll. Stem om te laten weten hoeveel geld je per maand aan deze abonnementen uitgeeft en je ziet daarna direct de tussenstand van de peiling. Let op: het gaat hier om videodiensten, dus tel muziekdiensten als Spotify, gaming diensten als Google Stadia en bioscoopbezoekjes niet mee.

🚨 Update: deze poll is inmiddels gesloten.

Kosten per streamingdienst in Nederland

De concurrentie op de streamingmarkt in Nederland is hoog. Met alle lanceringen van nieuwe streaming services is het voor de videodiensten van belang om nieuwe abonnees te winnen en huidige gebruikers te behouden. Dit doen ze onder andere door te investeren in exclusieve content voor hun kanalen en door het tegelijkertijd met verschillende kortingsacties zo aantrekkelijk mogelijk te maken om een abonnement af te sluiten.

Waar sommige diensten hun prijzen hebben verhoogd voor die investeringen in content, gaan juist de lanceringen van nieuwe concurrenten steeds vaker gepaard met prijsaanbiedingen. Zo biedt HBO Max een levenslange korting van 50% aan en ook Viaplay organiseert meerdere prijsacties.

Een abonnement op een streamingdienst kost meestal tussen de €7 en €10 per maand. Wel zijn er enkele uitschieters naar beneden door kortingsacties of door een vaste laag prijs aan te bieden. Zo kost Amazon Prime Video bijvoorbeeld nog steeds maar €2,99 per maand in Nederland.

Abonnementen delen om de maandelijkse kosten laag te houden

Streamingdiensten zijn nog steeds erg populair, dus het lijkt erop dat de kosten voor de consument vooralsnog te overzien zijn. Maar nu het streaminglandschap zo extreem aan het versplinteren is, zijn er vaak meerdere abonnementen nodig zijn om al je favoriete films en series te kunnen blijven kijken. Hierdoor kunnen de maandelijkse kosten snel behoorlijk oplopen. Een oplossing die veel gebruikers toepassen is het delen van abonnementen met anderen.

Het gelijktijdig streamen op meerdere schermen biedt hier ruimte voor. Zo krijg je bijvoorbeeld bij HBO Max en Amazon Prime Video de optie om op drie schermen tegelijk te kijken. Een abonnement zou je dus prima met twee vrienden, vriendinnen of familieleden kunnen delen. Bij Viaplay is het mogelijk om met twee schermen tegelijk te kijken en bij Netflix kun je, afhankelijk van je abonnement, op één, twee, drie of vier schermen tegelijk films en series streamen.

Zac Chapman
Zac is een student in Kunst en Economie op de HKU. Met een passie voor film, televisie, muziek en 'all things pop culture' is hij altijd op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van entertainment.