Recensie Amazon Original-film ‘De Oost’: een pijnlijke must-see die je nog lang bij zal blijven

Vanaf 13 mei 2021 zal de allereerste Nederlandse Amazon Original-film op Prime Video te zien zijn. De Oost, met in de hoofdrol Martijn Lakemeier, gaat over de Indonesische Onafhankelijkheidsoorlog en speelt zich af in het jaar 1946. Het is een film met een fictioneel verhaal rondom een waargebeurde en gruwelijke oorlog. Wij mochten alvast een kijkje nemen bij deze film op Amazon Prime Video en laten je in deze recensie weten waarom wij de film een pijnlijke must-see vinden die je nog lang bij zal blijven.

→ Je kunt nu 30 dagen gratis naar alle films en series op Amazon Prime Video kijken ✅

Recensie | ‘De Oost’ op Amazon Prime Video

De Oost speelt zich af in Indonesië in het jaar 1946. Johan (Martijn Lakemeier) is een jonge Nederlandse soldaat die samen met ruim honderdduizend anderen wordt uitgezonden om orde op zaken te stellen in Nederlands-Indië tijdens de onafhankelijkheidsoorlog. Gaandeweg raakt Johan in de ban van de charismatische legerkapitein Westerling, bijgenaamd De Turk (Marwan Kenzari). Wanneer de oorlog escaleert en De Turk het verzet van de bevolking steeds genadelozer neerslaat, wordt de lijn tussen goed en kwaad voor Johan steeds vager.

Oogverblindende beelden vanaf het puntje van je stoel

Vanaf de seconde dat je op start drukt, waan je je op het oogverblindend mooie eiland Java in Indonesië. De natuurbeelden waar direct mee wordt afgetrapt, zouden eigenlijk een bioscoopbezoek waard zijn. Zorg dus dat je op zijn minst een goede TV in de buurt hebt om deze film te kijken, want anders mis je een groot deel van de beleving. Ook speakers van kwaliteit zijn geen overbodige luxe. De muziek die in De Oost voorbij komt is namelijk een ware trip down memory lane.

Het verhaal van de film begint met een kennismaking van de hoofdrolspelers, waarin duidelijk naar voren komt dat de vraag wat goed en fout is leidend wordt in de film. Al snel bouwt de spanning op, waardoor je als kijker richting het puntje van je stoel wordt geduwd. Je vraagt je continu af wanneer de actie door je beeldscherm knalt en bent toch knap verrast wanneer het moment daar is.

Onderdompeling in gruwelijke afslachtingen, martelingen en verminkingen

Actie wordt in De Oost echter pijnlijk vergezeld door racistische uitspraken, martelingen en heftige beelden van gruwelijke afslachtingen en verminkingen. Op het begin wordt deze afschuwelijke scènes nog weinig schermtijd gegund, maar op een gegeven moment lijkt het of je als kijker kopje onder wordt gehouden en geen seconde de tijd krijgt om adem te halen.

Je waant je in een wirwar van verbazing en walging, waarin het grootste vraagstuk draait om de karakterontwikkeling van de hoofdpersoon. In de opening wordt sterk ingezoomd op zijn morele correctheid en moed, maar in het verloop van de film gaat Johan door een achtbaan van ethische pieken en dalen. De uitschieters lijken soms zo extreem dat het als kijker ongeloofwaardig begint te worden. Dit geldt vooral voor het slot van de film, wat overhaast en verre van realistisch overkomt.

Een moedig nieuw licht op de Indonesische Onafhankelijkheidsoorlog

Afgezien van de extreme karakterontwikkeling en het ietwat vreemde slotstuk, is er echter weinig op de film aan te merken. De makers hebben moed getoond door een uiterst gevoelig onderwerp aan te snijden en een zwarte bladzijde uit de Nederlandse geschiedenis te belichten. Veel Nederlanders hebben nooit over de Indonesische Onafhankelijkheidsoorlog geleerd.

Zo ook Martijn Lakemeier (Johan), die na de persvertoning aangeeft dat het verhaal hem eerst als pure fictie in de oren klonk. Hij legt dan ook de nadruk op het idee achter de film: het gesprek op gang brengen en mensen bewust laten worden van de gruwelijkheden die in De Oost plaatsvonden in de jaren ’40. Het is pijnlijk om naar te kijken en geeft een gevoel van schaamte voor het verleden door de vraag op te werpen wie ‘goed’ en ‘fout’ waren.

Pijn en moeite van productie zijn voelbaar door het scherm

In de productie van deze film is ontzettend veel moeite gestoken door zowel de acteurs als de makers. Zo spreekt Martijn niet één of twee woordjes Bahasa Indonesisch in de film, maar volledige scènes. Zelf vertelt hij hierover dat hij veel les gevolgd heeft om de grammatica door te krijgen en woordjes te stampen. Martijn vond het belangrijk om te weten wat hij zei, omdat veel veteranen in de oorlog ook Indonesisch spraken.

De opnames waren fysiek en emotioneel uitputtend. Vooral het filmen in de dorpen viel Martijn de eerste keer zwaar, omdat het zo dichtbij de realiteit komt wanneer dorpelingen meehelpen als figuranten en je je begeeft op de plek waar de gruwelijkheden zijn voltrokken. Ook werd de productie nog meermaals onderbroken door ziekte, overstromingen en schorpioensteken. De inspanning die in het filmen is gestoken, is voelbaar door het scherm. De Oost is een pijnlijke maar belangrijke must-see die je nog lang bij zal blijven.

Bekijk de film zelf vanaf 13 mei 2021 op Amazon Prime Video

Vanaf donderdag 13 mei 2021 (Hemelvaartsdag) zal De Oost te zien zijn op Amazon’s streamingdienst Prime Video. De Amazon Original-film zal ook in de bioscoop te zien zijn als de coronamaatregelen het toelaten. Via de onderstaande groene knop kun je 30 dagen gratis naar Amazon Prime Video kijken, waarna je €2.99 per maand betaalt voor een abonnement op de streamingdienst.