Top of flop: ‘Clickbait’ (serie, 1 seizoen) op Netflix

Met de komst van de misdaadserie Clickbait heeft Netflix opnieuw ingezet op een spannend verhaal waarin we op zoek gaan naar de dader achter een mysterieuze verdwijning. Wat vinden wij zelf, andere Netflix-abonnees en critici van dit meeslepende kijkcijferkanon? In andere woorden: wat zegt onze recensie van Clickbait, top of flop?

In het kort: dit vinden wij van de serie Clickbait op Netflix

Allereerst is het belangrijk om te weten waar deze mysterieuze misdaadserie op Netflix over gaat. Clickbait is een miniserie van acht afleveringen die wordt verteld vanuit wisselende gezichtspunten. In deze meeslepende thriller volgen we de mysterieuze en plotselinge verdwijning van Nick Brewer (Adrian Grenier), een liefhebbende vader, echtgenoot en broer. Op internet verschijnt een video van de zwaar mishandelde Nick met een kaartje waarop staat: “Ik misbruik vrouwen. Bij 5 miljoen views, sterf ik”. Is dit een dreigement of een bekentenis? Of allebei? Als zijn zus (Zoe Kazan) en vrouw (Betty Gabriel) zich haasten om hem te vinden en te redden, ontdekken ze een kant van Nick waarvan ze het bestaan niet wisten.

Wie op zoek is naar een spannende serie, is bij Clickbait absoluut bij het juiste adres. De show zit vol met plottwist en heeft als doel duidelijk om je als kijker constant te laten twijfelen over de dader achter deze mysterieuze ontvoering. Op de vraag of ze daarin slagen gaan we graag dieper in samen met andere Netflix-abonnees en critici.

Wat vinden Netflix-abonnees van Clickbait?

Op IMDb blijken kijkers enthousiast te zijn, want Clickbait scoort daar op het moment van schrijven een 7,3 uit 10 sterren. Tegelijkertijd staat de serie op #3 in de Netflix Top 10, wat aangeeft dat er flink wat abonnees naar de nieuwe serie aan het kijken zijn. Ten slotte is is de voorlopige publieksscore bij Rotten Tomatoes 82%, wat ook een uitstekende uitslag is.

Daarnaast is het natuurlijk interessant om te kijken wat de streamers hierover zeggen op social media. De meestgenoemde opmerking is het feit dat de serie ontzettend onvoorspelbaar is en kijkers blijken door de makers de hele tijd van hot naar her geslingerd te worden in verdenkingen. De plottwist maken de serie voornamelijk erg interessant voor ze. Sommige Netflixers noemen de Original zelfs de beste Netflix-serie in hun recente herinnering.

Recensies van critici zijn gematigd

Zoals wel vaker het geval is, lopen de meningen van critici en die van kijkers bij Clickbait behoorlijk uiteen. De serie mag dan een 7,3 op IMDb krijgen en 82% scoren op Rotten Tomatoes, maar de Tomatometer van critici blijft vooralsnog steken op een jammerlijke 44%. De recensenten zijn het echter niet vaak met elkaar eens.

Zo schrijft Tom Long van Detroit News: “Clickbait heeft duidelijk iets te zeggen over internettechnologie, verkeerde informatie en de alarmerende, potentieel gevaarlijke snelheid van de moderne media. Maar bovenal is het gewoon een uitgebreide ‘wie heeft het gedaan’-serie.” – B / 80-89% ⭐️

Daartegenover staat de mening van Adrian Horton van The Guardian die vertelt: “Clickbait is de zoveelste show/film met digitale inslag die gebaart naar grote ideeën over het internet – catfishing, cancelcultuur, surveillance, enzovoort – maar er niet in slaagt de contouren van het leven op het internet te vatten.” – 2 uit 5 ⭐️

Conclusie: Clickbait op Netflix → Top met 3½ ⭐️

Als we Clickbait met één woord moeten omschrijven, dan is het wel meeslepend. Het format waarop de verhaallijn is opgebouwd is natuurlijk in veel eerdere ‘wie heeft het gedaan’-series gebruikt, maar dat maakt het niet minder vermakelijk. Het is niet voor niets dat series als Clickbait en bijvoorbeeld het vergelijkbare ¿Quién mató a Sara? steeds maar weer hoge ogen blijven gooien in de Top 10 van meest bekeken titels op Netflix.

Onder de scheidingslijn van 2½ ster durven we een serie te kwalificeren als flop en hierboven als top. Volgens deze criteria is de show met 3½ ster geslaagd, maar eindstand in het verhaal zal na de laatste aflevering niet voor iedereen even bevredigend voelen. Absoluut een kijktip dus, maar we begrijpen dat de ene kijker ervan geniet om zich vast te kunnen bijten in het spannende verhaal, terwijl de andere teleurgesteld de conclusie voorgeschoteld krijgt.