Fijnproevers en thuisbrouwers genieten van spelshow ‘Beer Masters’ op discovery+

Ben je dol op een lekker speciaalbiertje in het café? Of heb je zelfs wel eens een eigen pilsje geprobeerd te brouwen? Dan is de nieuwe spelshow Beer Masters, waar in competitievorm wordt gezocht naar Europa’s volgende topbier, misschien wel wat voor jou. Wij namen een kijkje bij de serie van discovery+ en laten je in onze recensie weten wat we ervan vonden.

Recensie: ‘Beer Masters’ op discovery+

In Beer Masters strijden vijf teams uit verschillende Europese landen tegen elkaar om de titel van beste bierbrouwer, waarna het winnende biertje ook groots op de markt zal worden gebracht met alle winst voor de makers. Zij maken elke aflevering een bepaald soort bier, waarna door een panel van experts en een speciale gast wordt gekozen wie de opdracht het beste voltooid heeft. Er worden geen deelnemers geëlimineerd, waardoor het tot de laatste aflevering spannend is wie er met de winst vandoor zal gaan. De presentatoren zijn singer-songwriter (en tevens bierliefhebber en pubeigenaar) James Blunt en biersommelier Jaega Wise.

We hebben met dit nieuwe programma een typische Discovery-serie te pakken. Het heeft het competitieve stukje van de populaire spelshows, maar dit wordt gecombineerd met het informatieve inkijkje in de bierbrouwerij dat we zo goed van dit leerzame kanaal kennen. Zo leren we meer over het proces van bierbrouwen, de eigenschappen van verschillende soorten bier en zelfs wat de vorm van het bierglas doet met de smaakbeleving. Daarnaast moeten kandidaten ook eigen labels designen die passen bij het karakter van het bier en er tegelijkertijd uit weten te springen in de winkelschappen. In dit hele proces doen ze inspiratie op bij bijzondere brouwers in Europa, door we onder andere meer te weten komen over het Belgische Tripel Karmeliet van Brouwerij Bosteels en het Nederlandse Grand Prestige van Hertog Jan.

Naast dit Nederlandse (en Belgische) tintje doen er ook uit deze beide landen deelnemers mee aan de bierbrouwstrijd: Maaike & Amy uit Amsterdam en Nicolas & Sven uit Belsele / Sint-Niklaas. Éxtra leuk voor de kijkers uit de Lage Landen, omdat we ook de achtergrondverhalen van deze kandidaten te horen krijgen en ze zelfs met lokale ingrediënten gaan werken. De verschillende nationaliteiten en brouwprocessen per biersoort worden mooi benadrukt in het programma, wat zorgt voor veel afwisseling per aflevering. En buiten dat spat de passie voor hun werk van het scherm. Prachtig om te zien!

We raden je zeker aan om eens een kijkje te nemen bij Beer Masters, al helemaal als je in je vrije tijd graag veel verschillende speciaalbiertjes proeft. Kleine tip: koop er zelf ook een paar in voor op de bank tijdens het kijken, want je krijgt er wel dorst van. En ga daarna lekker het terras op om met een koud pintje te genieten van de laatste zonnestralen van de nazomer. Veel kijkplezier gewenst!

Waar en sinds wanneer is ‘Beer Masters’ online te zien?

Op dinsdag 23 augustus 2022 werd het spelprogramma Beer Masters afgetrapt door discovery+. Op dezelfde dag ging ook de eerste aflevering in première op tv bij de zender Discovery. Beer Masters is een Original-serie van de streamingdienst, wat betekent dat hij niet op concurrerende video on demand-platforms als Netflix, Disney+, Amazon Prime Video, Viaplay of Videoland te zien is of zal zijn.

De prijs van een discovery+ abonnement is €3,99 per maand of €39,99 per jaar voor toegang tot de volledige Entertainment catalogus. De eerste 7 dagen zijn echter gratis voor nieuwe abonnees. Als je ook toegang wilt krijgen tot de sportsectie met onder andere wielrennen, UFC, Grand Slam Tennis en meer evenementen, dan is de totale prijs van een lidmaatschap €5,99 p/m of €59,99 p/j.

Verhaal en informatie van de serie

Welke thuisbrouwer maakt de lekkerste bieren van Europa? In de nieuwe competitie Beer Masters nemen vijf teams uit vijf verschillende landen het tegen elkaar op, waaronder het duo Maaike en Amy uit Amsterdam en de Belgische Nicolas en Sven. Deze smaakvolle strijd wordt gepresenteerd door niemand minder dan singer-songwriter – tevens bierliefhebber en pubeigenaar – James Blunt, samen met biersommelier Jaega Wise.

TitelBeer Masters
SoortSerie
Jaar2021