Zojuist heeft Viaplay Group, het bedrijf achter de streamingdienst Viaplay, in de kwartaalcijfers van Q2 2023 aangekondigd dat het niet goed gaat met het bedrijf en dat er voor een nieuwe koers moet wordt gekozen. Uit het delen van de plannen voor de toekomst blijkt dat er enkele opvallende beslissingen zijn gemaakt die wijzen op een flinke strategische verschuiving voor het bedrijf.
Drastische veranderingen: meer dan 25% personeel ontslagen en exit uit drie markten
Uit de cijfers van het tweede kwartaal van 2023 blijkt vooral dat er beoorlijk gesneden moet worden in de kosten, zoals eerder al is aangekondigd. Zo heeft Viaplay al meer dan 25% van zijn personeel moeten laten gaan. Dit vormt een teken van de belangrijke veranderingen die binnen het bedrijf plaatsvinden. Daarnaast trekt Viaplay zich volledig terug uit drie markten: de Baltische staten Estland, Letland en Litouwen. Deze beslissing maakt deel uit van een breder plan om zich te concentreren op de kernmarkten en het productaanbod te optimaliseren.
Toekomstige focus bij Viaplay op markt in Nederland en Nordics
Ondanks de negatieve berichten zijn er ook positieve punten te melden, vooral voor liefhebbers van het platform in ons eigen land. Viaplay gaf namelijk aan dat de focus in de toekomst zal liggen op de Noordse markten met een herzien operationeel model. Verder wordt er gewerkt aan de ontwikkeling van de Nederlandse operatie, die binnenkort winstgevend zou moeten zijn. Het bedrijf gaf ook aan dat ze hun abonnementsvorm zonder sportaanbod in elk van hun internationale markten zullen stopzetten, om zich te concentreren op hetgeen waar ze om bekend staan. De verkoop van hun content internationaal zal voortgezet worden met Viaplay Select, een distributievorm om extra inkomsten te genereren vanuit eigen content via derden.
Voor het eerst krijgt Viaplay te maken met een daling in aantal abonnees
Het meest verontrustende nieuws voor de klanten van Viaplay is misschien wel de aankondiging dat de abonneebasis in het tweede kwartaal is afgenomen. Dit is de eerste keer dat het aantal abonnees daalt, zowel in de Noordse landen als internationaal. De Poolse basis groeide echter nog wel. Viaplay’s aankondigingen laten een bedrijf in transformatie zien, met belangrijke strategische beslissingen die de werknemers en klanten zullen beïnvloeden. De vraag is of het genoeg zal zijn om het hoofd boven water te houden, maar streamers blijken hier sceptisch over te zijn.
Afbeelding ter illustratie