Het bedrijf Viaplay zit al maanden in zwaar weer. Ondanks de tegenvallende resultaten en het opstappen van topman Anders Jensen laat de streamingdienst echter weten nog steeds meer dan 1 miljoen abonnees in Nederland te hebben.
Viaplay stopt met goedkoper jaarabonnement
Eerder liet Viaplay in een statement aan onze redactie al weten geen jaarabonnementen meer aan te bieden, waardoor nieuwe abonnees nu voor het duurdere maandabonnement moeten kiezen en huidige jaarabonnees automatisch op het maandelijks lidmaatschap overgezet worden. Met het verdwijnen van het jaarabonnement, verdwijnt dus ook het goedkopere alternatief voor de relatief dure streamingdienst. De keuze voor een lidmaatschap van twaalf maanden leverde je voorheen namelijk nog een korting op van 12,5% en dit betekent dat je omgerekend 24 euro bespaarde op jaarbasis. In feite kon je dus 12 maanden kijken voor de prijs van 10½ maand.
Het verdwijnen van het goedkopere jaarabonnement lijkt hand in hand te gaan met de tegenvallende prestaties. Zo kampte Viaplay eerder dit jaar door de veranderende marktomstandigheden al met minder advertentie-inkomsten en zag het ruim de helft van zijn beurswaarde binnen één dag in rook opgaan. Het bedrijf moest dan ook een manier vinden om flink te gaan bezuinigen om de hoge kosten te drukken.
Ruim 1 miljoen Nederlandse abonnees op Viaplay
Naast een flinke ontslagronde lijkt een andere manier voor bezuinigen dus ook het afschaffen van het goedkopere jaarabonnement, waardoor het bedrijf zich nu alleen maar richt op het maandelijkse aanbod en andere tijdelijke acties. De streamingdienst laat in een eerder statement aan onze redactie weten de verschillende aanbiedingen en pakketten te veranderen om zo goed mogelijk aan de behoeften van de klant te blijven voldoen.
Ondanks de tegenvallende prestaties van het bedrijf, vertelt Viaplay dat het bedrijf nog steeds veel klanten bij zich heeft weten te houden. Zo liet het video on demand-platform aan Streamwijzer weten dat ze momenteel nog meer dan 1 miljoen abonnees in Nederland hebben. Opvallend, want eerder dit jaar liet het bedrijf nog weten de abonnee-aantallen terug te zien lopen. Door de hoge energiekosten en prijzen in de supermarkt zouden mensen namelijk veel terughoudender zijn geworden bij het aanschaffen van een abonnement.
🗣️ “Onze streamingdienst heeft nu meer dan 1 miljoen abonnees in Nederland en we zijn erg blij met de ontwikkeling die we op de Nederlandse markt doormaken.”
– Woordvoerder Viaplay
Onvrede bij Nederlandse abonnees
Hoewel er dus ruim 1 miljoen Nederlandse abonnees zijn en de streamingdienst zelf zeer tevreden is met de groei op de Nederlandse markt, heerst er veel onvrede onder abonnees. Dat sentiment wordt veelvuldig verspreid via social media. Dit geluid bereikte een piek toen Viaplay in januari van dit jaar bekendmaakte de prijzen per abonnement met €2 te verhogen. Men zocht toen echter al naar alternatieven om te voorkomen dat het abonnement duurder zou worden.
Niet alleen de prijsverhoging zou veel abonnees dwars zitten. De gebroken beloftes, zoals het gratis aanbieden van zes Formule 1-races per seizoen en het niet tonen van reclames zijn tot op heden niet ingelost. Ook het nieuws over het verdwijnen van het goedkopere jaarabonnement kan op veel teleurstelling rekenen. Zo schrijft Rene onder het nieuws op Facebook: “Snap niet dat mensen nog steeds een abonnement erop hebben“. En is Rijk van plan niet langer zijn lidmaatschap aan te houden. Hij laat weten: “Dit wordt abonnement opzeggen na de laatste F1 race van het seizoen. ik zoek wel wat anders.“
𝐍𝐞𝐱𝐭 𝐮𝐩: 𝐒𝐢𝐧𝐠𝐚𝐩𝐨𝐫𝐞! 🇸🇬#ViaplayRacingNL #ViaplayF1 #F1 #SingaporeGP pic.twitter.com/r2X8xYmYwD
— Viaplay Sport Nederland (@viaplaysportnl) September 11, 2023
Afbeelding ter illustratie