Interview met Viaplay-team: “Er gaat naast Formule 1 nog veel meer komen”

Op woensdag 8 december 2021 heeft Viaplay ontzettend veel nieuws naar buiten gebracht over hun nieuwe streamingdienst die in 2022 de Formule 1 zal uitzenden, maar ook eigen films, series en andere sporten als voetbal en darts. Zo werd bekend dat een abonnement €13,99 per maand gaat kosten, dat de NOS alle samenvattingen en volledige GP van Zandvoort gaat uitzenden en dat klanten van KPN en Ziggo via hun provider een abonnement op Viaplay kunnen aanschaffen. De redactie van Streamwijzer sprak in een interview met Marco Zwaneveld (Head of Sports bij Viaplay), maar ook met het F1-commentaarduo van Nelson Valkenburg & Melroy Heemskerk. Verder sloot een deel van het F1-studioteam aan met Amber Brantsen (presentatrice), Giedo van der Garde & Tom Coronel (analisten).

Meld je nu aan bij Viaplay en kijk met 25% korting onbeperkt naar alle sporten (Formule 1, darts, voetbal, etc.), films en series ✅

Jullie zijn op het gebied van Formule 1 een hele nieuwe weg in geslagen. Zo hebben jullie ervoor gekozen om bijna het hele Ziggo-team niet mee te nemen en met een nieuwe samenstelling van analisten en presentatoren aan de slag te gaan. Wat was jullie belangrijkste idee achter dit nieuwe team?

Marco: “Wij willen uiteindelijk de sport een nieuw soort springplank geven naar het volgende level. Daar zijn we wel aan toe in Nederland, want eigenlijk zijn we best wel achter gebleven de afgelopen jaren. Nordic Entertainment Group doet natuurlijk in meerdere landen al de Formule 1 en één van de basisbeginselen daarvan is duocommentaar. In F1 komt zo veel informatie op je af dat een extra set ogen je veel meer kan brengen. We doen het voor de kijker, want die moet hier beter van worden en een abonnement afsluiten bij ons. Dus we moeten iets goeds brengen.”

Er waren in de media geluiden dat het niet verstandig zou zijn om als nieuwe streamingdienst, die abonnees moet aantrekken, vertrouwde namen niet over te nemen. Kijkers zouden zich niet in de vertrouwde vorm van de uitzending kunnen herkennen. Zijn jullie daar bang voor geweest?

Marco: “Neeee! Het is een kwestie van wennen. Als je een nieuwe auto koopt en je wil het raam naar beneden doen, dan zit het knopje ineens ergens anders. Dit zal ook even wennen zijn voor mensen, maar we doen het voor de kijker om ze een mooier en beter verhaal te brengen.”

Olav Mol en Jack Plooij lieten de afgelopen week publiekelijk merken dat ze het moeilijk vonden dat er geen contact met hen was opgenomen. Ook niet voor de “commentaartests” die jullie hebben gedaan. Is daar een reden voor geweest?

Marco: “We hebben vanaf het begin besloten dat we duocommentaar gingen doen. Dat stond buiten kijf. We zochten het liefst naar een bestaand duo dat elkaar goed kan aanvullen. Iedereen ziet Olav en Jack ook als duo, maar het is niet een commentaarduo. Met Nelson en Melroy hebben we twee gigantisch goede mensen die al een bijzondere chemie hebben, waardoor ze over dat deel niet na hoeven te denken. Alles gaat in een soort natuurlijke flow in elkaar over en het is nu enkel een kwestie van het verhaal vertellen.”

Nelson en Melroy, hoe is die chemie tussen jullie ontstaan?

Nelson: “Wij zijn eigenlijk al meer dan 10 jaar beste vrienden. We hebben veel samen gewerkt. Zelfs samen gewoond toen Melroy voor het raceteam van mijn ouders racete. Het is een heel langlopend verhaal.”

Melroy: “Mijn kinderen noemen hem zelfs ome Nelson.”

Amber, wat wil je in je eigen presentatie meenemen van de Formule 1 meenemen van de manier waarop het Ziggo-team voorheen verslag deed?

Amber: “Sport is emotie. Dus emotie moet er zeker in zitten. Wij gaan het wel op een andere manier doen en kiezen voor een wat meer kritische benadering. Ik denk ook dat dat de reden is dat ik ben aangetrokken met mijn journalistieke achtergrond. Maar sport is emotie en dat moet erin. Ik denk dat dat met onze analisten ook absoluut gaat lukken, ook zeker met Tom. Verder hebben we in de studio straks grote schermen waarop we analyses kunnen doen, het circuit kunnen laten zien, dingen met virtual reality kunnen projecteren. Dat allemaal om inhoud te brengen en het verhaal te vertellen.”

Giedo: “Ik denk ook dat dat stukje inhoud van de sport belangrijk is. Volgend jaar gaan er heel veel dingen veranderen. Auto’s worden anders, reglementen worden anders, dus daar moeten we goed op gaan inspelen. Ik denk dat Amber ook perfect is voor het stellen van de goede vragen.”

Viaplay studio
Beeld: NENT / Viaplay

Marco, hoe zie je de Viaplay tussen andere streamingdiensten voor je? Wordt het abonnement een aanvulling op of vervanging van bijvoorbeeld Netflix, Disney+, Videoland, Amazon Prime Video en discovery+?

Marco: “Viaplay is een aanvulling op het landschap, maar het fijne is dat je bij Viaplay nog iets extra’s krijgt. Iedereen heeft films, iedereen heeft series, iedereen heeft Originals. De meesten hebben ook kinderprogrammering. Wij hebben daar nog een takje bij en dat is sport. Dat gaat niet alleen over de Formule 1, maar ook Premier League voetbal, Bundesliga voetbal, darts en er gaat nog veel meer komen.”

➝ Ga direct naar: Dit wordt het aanbod van sport, films en series op Viaplay in Nederland 🍿

Kun je een tipje van de sluier oplichten?

Marco: “Haha, nee…”

Op welke sporten willen jullie je gaan richten? Sporten die misschien nog niet in het portfolio zitten, maar wel interessant voor jullie kunnen zijn in de toekomst?

Marco: “Viaplay heeft al heel veel landen waar ze dit doen. Als je daar goed naar kijkt, zie je al een beetje hoe ze dingen inrichten. In de Nordics zijn ze net begonnen met een gigantisch wintersportproject. Dat klinkt best logisch, wintersport voor de Nordics. Je zal hier waarschijnlijk ook zien dat er nog heel veel dingen bij komen die puur bij Nederland horen. Formule 1 is denk ik al een goed voorbeeld. Je kunt zeggen wat je wil, maar het draait uiteindelijk om Max Verstappen. Bij darten: Michael van Gerwen en andere Nederlanders die goed zijn. In de voetbalcompetities zitten ook veel Nederlanders. Dus er zit een Nederlandse slag in, maar dat hoeft niet zo te zijn. We kunnen ook sporten gaan krijgen waar Nederlanders later bij gaan komen. We gaan bijvoorbeeld KSW (vechtsport Mixed Martial Arts) doen en Nederland is goed in vechtsporten. In die competitie zitten nog geen Nederlanders, maar dat zou zomaar kunnen gebeuren. Alles is mogelijk.”

Jullie hebben al twee grote voetbalcompetities in handen met de Premier League en de Bundesliga. Hebben jullie daar al commentatoren voor gevonden?

Marco: “Ik ben op 1 november begonnen en ik ben hard aan de slag geweest. We gaan straks op hetzelfde tempo door om ook het voetbal en het darten op de rit te zetten, maar daar moet nog wel wat gebeuren. We praten niet alleen met analisten en presentatoren, maar hebben ook een team nodig om de programma’s te maken. Want we gaan alles zélf maken. Ik ben ondertussen ook druk bezig om daar mensen voor aan te nemen.”

Slaap je nog?

Marco: “Haha, ja top! Niet veel, maar dat maakt niet uit.”

Bij voetbal is er nog één grote competitie die Nederlanders er graag bij zouden willen zien. De rechten van de Eredivisie verlopen in 2025. Zijn de pijlen daar al op gericht?

Marco: “Daar is het nog een beetje vroeg voor, maar goed. Je weet nog wat er kan gaan komen. Er zijn al genoeg verrassingen geweest. Misschien. Je weet het niet.”

Anders Jensen, CEO van NENT, liet vanochtend weten: “We begrijpen hoeveel de Formule 1 betekent voor Nederland. Daarom zet Viaplay zijn schouders onder dit project zodat we de fans kunnen trakteren op Formule 1 zoals dat nog niet eerder is voorgekomen in Nederland.” Wat is jullie invulling van ‘zoals dat nog niet eerder is voorgekomen in Nederland’?

Marco: “We hebben in principe 4 focuspunten. We zijn allereerst met veel meer camera’s op het circuit dan ooit tevoren om meer verhalen te kunnen vertellen. Dat komt mede door onze internationale aanwezigheid in de paddock met alle landen waarin NENT F1-rechten heeft. De content die we maken kunnen we zo met al die landen onderling delen. Daarnaast hebben we de studiosetting ter plaatse op het circuit staan, elke race. Verder hebben we in de studio alléén experts en analisten. Ook dat is anders dan eerst. En ten slotte het aspect van duocommentaar, waarin tegelijk geschakeld kan worden met verslaggeefster Stéphane Kox en iemand van onze eigen ‘race control’ met kennis van alle reglementen en inzicht in alle beelden. Het commentaar wordt zo verruimd.”

Tom: “Nu heb je Jack en Olav, maar als je in de paddock staat ben je daar waar het gebeurt. Die vibe van het team van experts kunnen we direct naar ons toe trekken. Dat zien wij als een serieuze toegevoegde waarde.”

Viaplay team Formule 1 race track
Beeld: NENT / Viaplay

Marco, wordt het mogelijk om binnen het platform naast live races ook wedstrijden en samenvattingen terug te kijken?

Marco: “Jazeker, je kunt live kijken en na afloop ook terugkijken.”

Zal het delen van een abonnement mogelijk zijn?

Marco: “Je kunt met 5 devices tegelijkertijd ingelogd zijn en je kunt op 2 van die apparaten tegelijkertijd kijken.”

Gaan jullie actief illegale streams bestrijden?

Marco: “Viaplay zal dat zeker gaan doen. Er wordt keihard aan gewerkt om zo veel mogelijk te zorgen dat de content niet overal zomaar verdwijnt.”

Als presentator/commentator wordt onpartijdigheid verwacht, maar vanwege de populariteit van Max Verstappen lijken commentatoren soms een oranje bril op te hebben. Moet dat kunnen of proberen jullie dat te vermijden?

Nelson: “Je moet niet zo cynisch in het leven staan dat je je geforceerd neutraal gaat houden. Ik wil het me vooral heel erg naar mijn zin hebben op het circuit. Ik denk dat we allemaal het liefst hebben dat het een strijd is tot de laatste race en dat het dan uiteindelijk zo is dat Max wint.”

Tom: “Ja, wij zijn Nederlanders. Ja, we voelen ook wat meer het ‘oranje bril-gevoel’. Maar op het moment dat je daarvoor kiest, wordt er ook direct met de vinger naar gewezen. We hebben een Nederlander daar rijden en als je toevallig daarvoor kiest, dan krijg je kritiek. Maar we weten wel wat de twee beste coureurs zijn, want de rest wordt nu gedegradeerd. De rest is veldvulling. Het gaat maar om twee rijders, want Pérez en Bottas hebben ‘dezelfde’ auto’s als Verstappen en Hamilton en die doen niet mee.”

Amber: “Maar Tom, jij wordt enthousiast van een mooie inhaalactie. Óók als dat van Pérez is.”

Tom: “Ja! Weet je, ik wil niet zeggen dat ik jaloers ben. Maar ik heb wel af en toe zoiets van: “Damn it! Wat Max doet, waarom kan ik dat niet?” Ik vind het bijzonder. En dan zeggen ze dat ik dat vind omdat ik Nederlander ben. Maar dat is helemaal niet zo! Ik ben geen fan van Max, ik ben fan van zijn felheid.”

Ik wil heel graag nog het volgende van jullie weten: wordt Max dit jaar wereldkampioen?

Amber: “Ja, laten we maar gewoon ja zeggen!”

Tom: “Ja, ik vlieg niet voor niets naar Abu Dhabi. Anders word ik gek.”

Nelson: “Ja. Ik denk het wel. Ik weet niet of we nog zo’n ‘gezellig’ weekend als in Saoedi-Arabië krijgen, maar ik denk wel dat hij aan het langste eind trekt.”

Melroy: “Ik vind het heel lastig om te zeggen. Vorig jaar zag je natuurlijk dat Max wel won in Abu Dhabi. Ze hebben de baan iets getweakt en Mercedes zit nu wel in een hele goede flow. Het zal hard tegen hard zijn. Ik durf de titel nog aan niemand toe te wijzen.”

En volgend jaar?

Nelson: “Er gebeurt zo veel nieuws. Nieuwe auto’s, nieuwe regels. Dit is het jaar waarin niets te voorspellen valt tot we misschien pas halverwege het seizoen zijn. Dus dat wordt heel interessant.”


Streamwijzer heeft op woensdag 8 december 2021 twee afzonderlijke interviews gevoerd. Het eerste gesprek was met Marco Zwaneveld (Head of Sports bij Viaplay) en Nelson Valkenburg & Melroy Heemskerk (commentatoren van Formule 1 bij Viaplay). Het tweede interview werd gevoerd met Amber Brantsen (studio-presentatrice van Formule 1 bij Viaplay), Giedo van der Garde & Tom Coronel (studio-analisten van Formule 1 bij Viaplay). Beide gesprekken zijn hierboven samengevoegd ten behoeve van de leesbaarheid.

Wij zijn gek op het streamen van films, series, sport, podcasts en luisterboeken. Jij ook? Volg ons dan via onze website en social media kanalen voor het laatste nieuws over de beste content op de streamingdiensten in Nederland.