Viaplay en HBO Max wekten dit kwartaal meer interesse bij Nederlanders dan Netflix

De twee nieuwste streamingdiensten van Nederland—Viaplay en HBO Max—hebben het voor elkaar gekregen om bij zó veel Nederlanders interesse te wekken dat het aantal zoekopdrachten naar deze video on demand-platforms het totaal van marktleider Netflix enkele dagen oversteeg. Vooral de lanceringen op 1 en 8 maart en de twee Formule 1 Grand Prix waren drukke dagen.

→ Bij HBO Max krijg je nu ruim 34% korting en op Viaplay bespaar je tijdelijk 28% op alle sporten, films en series ✅

Nederlanders googelden massaal naar HBO Max en Viaplay, soms zelfs meer dan naar Netflix

Begin maart, rond de lancering van Viaplay en HBO Max in Nederland, bleek al uit een poll onder onze bezoekers dat de twee nieuwe streamingdiensten direct veel bekijks wisten te trekken in het streaminglandschap. Nu het eerste kwartaal voorbij is en de twee videodiensten een paar weken bestaan, kunnen we de balans opmaken.

In de onderstaande grafiek vind je een representatie van data verstrekt door Google Trends in de periode van 1 januari 2022 tot en met 29 maart 2022 op basis van zoektermen ‘HBO Max’, ‘Netflix’ en ‘Viaplay’ in Nederland. De schaal loopt van 0 tot 100, waarbij 100 het hoogste aantal zoekopdrachten in verhouding tot het totale aantal zoekopdrachten bij Google op die dag vertegenwoordigt. De grafiek laat duidelijk zien dat het aantal zoekopdrachten van Nederlanders naar HBO Max en Viaplay de interesse naar marktleider Netflix op meerdere dagen wist te overtreffen.

Lanceringen van beide streamingdiensten waren drukke dagen

De eerste dag dat een streamingdienst live gaat, is logischerwijs één van de drukste dagen op zoekmachines rondom de merknaam. Op 1 maart ging Viaplay live, waardoor men in Nederland direct toegang kreeg tot een flinke catalogus van films en series van STARZPLAY, reality content van Hayu, Scandinavische Viaplay Originals en nog veel meer. Deze dag vertoont dan ook een duidelijke piek in de bovenstaande grafiek.

Precies een week later werd op 8 maart HBO Max gelanceerd in Nederland. De drukte op Google vertoont een nóg grotere piek in zoekopdrachten rondom deze nieuwe streamingdienst, maar dit kan ook deels te maken hebben met de opstartproblemen die de videodienst van WarnerMedia de eerste dag vertoonde. Men krijgt op dit nieuwe video on demand-platform toegang tot films en series van onder andere Warner Bros., DC, HBO, Cartoon Network en de eigen Max Originals.

Formule 1 blijkt een gigantisch kijkcijferkanon voor Viaplay

Eerder lieten de resultaten van ons onderzoek onder Viaplay-kijkers al zien dat de meeste abonnees zich vooral hebben aangesloten om F1 te kijken op de videodienst van NENT Group en afgelopen week werd dit opnieuw in een poll bevestigd.

De laatstgenoemde peiling geeft namelijk aan dat maar liefst 65% van ondervraagden nog geen enkele film of serie op Viaplay heeft gekeken, maar enkel voor sport bij de streamingdienst is aangesloten. Niet gek dus dat precies op de dagen van de F1 Grand Prix in Bahrein en de Grand Prix in Jeddah (Saoedi-Arabië) een enorme piek in de grafiek te zien is.

Hoe lang houdt Netflix het nog vol met de aanzwellende concurrentie?

De strijd om de streamer bereikt nu een ongekend hoogtepunt in Nederland. HBO Max en Viaplay blijken het direct goed te doen en nog vóór het eind van het jaar wordt de derde nieuwe streamingdienst SkyShowtime in ons land gelanceerd door Comcast Corporation en Paramount Global. Hoe lang weet Netflix zich nog als marktleider staande te houden te midden van deze keiharde concurrentie? De neerwaartse rode lijn in de grafiek ziet er in ieder geval bijzonder angstaanjagend uit.

Een belangrijke reden voor verminderde interesse in de streamingdienst lijkt de programmering. Netflix heeft namelijk overduidelijk last van het verlies van uitzendrechten. Disney heeft al haar content van Marvel, Pixar en andere geliefde studio’s al teruggetrokken en ook WarnerMedia zendt nu exclusief haar kijkcijferkanonnen als Harry Potter, Friends en The Big Bang Theory op het eigen platform uit. Netflix kan niet anders dan de prijzen te verhogen en op andere manieren extra inkomsten te genereren (waaronder het tegengaan van accounts delen buiten een huishouden), want er is veel geld nodig om in eigen producties te investeren. Heel veel geld. Dat terwijl de nieuwe streamingdiensten juist strooien met extreme kortingsacties.

Één ding is zeker: het gaat geen makkelijke klus voor Netflix worden. De komende maanden zal duidelijk worden of de streamingdienst een vaste plek in de harten van de streamers heeft weten te veroveren of dat de rode marktleider verdampt tot vergane glorie. Bij Streamwijzer zullen we de spannende ontwikkelingen in ieder geval op de voet volgen.


Notitie van de redactie: Zoekopdrachten staan niet gelijk aan aantallen abonnees. Netflix is nog steeds marktleider. Wel is de data een indicatie van de interesse in een streamingdienst en de relatieve belangstelling van streamers in verschillende diensten op de markt.