Viaplay gaat klanten compenseren voor problemen

Slechts een paar maanden geleden werd Viaplay in ons land gelanceerd, maar direct kregen veel kijkers met de streamingdienst te maken. Dit kwam vooral door het binnenhalen van de uitzendrechten voor Formule 1 in Nederland. Aanhoudende problemen met de streams (en klachten hierover) bleken echter veelvuldig voor te komen. Nu belooft Viaplay klanten met problemen te compenseren, zo meldt de Consumentenbond. Voorbehoud is wel dat duidelijk moet zijn dat het bedrijf de problemen veroorzaakt én dat het in de eigen infrastructuur geen oorzaak kan ontdekken.

Kijkers ervaren problemen bij (Formule 1-stream van) Viaplay

Vooral de Formule 1-stream, het paradepaardje in het aanbod van Viaplay, is vaak onderwerp van discussie. In de onderstaande tweets is terug te lezen dat kijkers last hebben van haperend beeld en een app die uitvalt. Ook op Klachtenkompas zijn hierover veel berichten terug te vinden. Recentelijk riep de Consumentenbond Viaplay al op om actie te ondernemen, onder meer door te reageren op de klachten die met de streamingdienst worden gedeeld..

Klanten met problemen worden door Viaplay gecompenseerd

Vanochtend meldde de Consumentenbond dat er schot in de zaak zit: Viaplay zou toe hebben gezegd om klanten te compenseren. Belangrijk hierbij is wel om te vermelden dat “duidelijk moet zijn dat het bedrijf de problemen veroorzaakt. En dat het in de eigen infrastructuur geen oorzaak kan ontdekken.” Je kunt de vereisten voor je netwerkverbinding en apparatuur hier op de officiële website van Viaplay terugvinden.

Problemen moeten door klanten zelf bewezen kunnen worden: “Om in aanmerking te komen voor compensatie moeten consumenten kunnen bewijzen dat de dienst niet goed werkt. Én aantonen dat hun apparatuur en netwerk aan de vereisten voldoen. Daarom adviseert de Consumentenbond klanten om vast te leggen dat de streamingdienst problemen geeft. Dat kan bijvoorbeeld door een foto of een filmpje van hun scherm te maken.”

Exactie inhoud van compensatie is nog niet bekend

Momenteel is nog niet bekend wat de compensatie precies inhoudt. Mogelijkheden zijn bijvoorbeeld dat kijkers (een deel van hun) geld terugkrijgen of dat hun abonnement tijdelijk kosteloos wordt verlengd. Zo kreeg een klant die antwoordde op ons bericht op Facebook één maand gratis streamen aangeboden. Over de exacte invulling is echter nog niets officieel bevestigd door de Consumentenbond of Viaplay.

We houden je hiervan op de hoogte via onze website, social media-kanalen en de Facebook-groep met Viaplay-kijkers wanneer er meer nieuws naar buiten wordt gebracht.

Viaplay in Nederland