Dit bedrag biedt Viaplay klanten met problemen ter compensatie

Heb je een abonnement bij de streamingdienst Viaplay en ervaar je problemen met het streamen van films, series of sportuitzendingen? Dan is het mogelijk dat je gecompenseerd wordt als je dit meldt bij het video on demand-platform. Over de vorm en hoogte van de vergoeding hield de streamingdienst de kaken nog stijf op elkaar, maar uit onderzoek van de redactie van Streamwijzer blijkt dat de klantenservice onder andere financiële compensatie en een gratis maand aanbiedt.

Viaplay compenseert klanten die problemen ervaren met streamen

Het jaar 2022 is druk voor streamers in Nederland, want door de lancering van Viaplay, HBO Max en SkyShowtime raakt het landschap van videodiensten nog voller dan het al was. Het eerstgenoemde platform heeft naast films en series vooral de focus liggen op sportuitzendingen, waardoor je er kunt kijken naar onder andere darts, Premier League– en Bundesliga-voetbal en de populaire racesport Formule 1.

Vooral bij het streamen van deze laatstgenoemde sport hebben klanten in de eerste maanden dat Viaplay live was nog wel eens problemen ervaren. Zo meldt men op social media dat het beeld blijft hangen, dat er onverwachte foutcodes worden vertoond of dat de beeldkwaliteit niet zoals gewenst is. Na klachten bij de Consumentenbond werd in juni gemeld dat de streamingdienst klanten zou compenseren voor hun problemen wanneer het duidelijk is dat het bedrijf de problemen veroorzaakt én dat het in de eigen infrastructuur van de kijker geen oorzaak kan ontdekken.

Vragenlijst invullen alvorens aanspraak te kunnen maken op vergoeding

De veelgestelde vraag werd al snel hoe een gebrek van de streaminggigant aangetoond zou kunnen worden. Hierover heeft Viaplay Group geen officiële uitspraken gedaan, maar recentelijk kwamen wij erachter dat klanten die hier bij de Viaplay klantenservice hun problemen aankaarten een e-mail toegestuurd krijgen met een lijst van 11 vragen. Als hieruit zou blijken dat het probleem bij Viaplay ligt, dan kun je als kijker aanspraak maken op een vergoeding.

De vragen zijn er vooral op gericht om het probleem dat de klant ervaart te omschrijven. Hiervoor wordt onder andere gevraagd om foto’s en/of video’s te maken van de haperingen en foutcodes, maar ook om aan te geven wat de technische specificaties aan de kant van de kijker zijn. Zo probeert het video on demand-platform te ontdekken of er niets is wat de abonnee kan doen aan de ondervonden gebreken in streams.

Viaplay in Nederland

Gratis maand bij Viaplay voor zowel maand- als jaarabonnees

Tot voor kort was nog onduidelijk wat de uitkomst zou kunnen zijn bij een aanvraag voor compensatie. Viaplay heeft hier namelijk geen openbare mededelingen over gedaan en heeft er ook voor gekozen om niet te reageren op vragen van de redactie van Streamwijzer. Wel hebben meerdere bronnen bij ons gemeld wat de aanbiedingen zijn die zij van de streamer hebben gekregen.

Doorgaans wordt aan mensen met een maandabonnement een gratis maand aangeboden ter compensatie, wat momenteel omgerekend de waarde heeft van een bedrag van €13,99. Als je een jaarabonnement hebt afgesloten ter hoogte van €99, dan wordt een soortgelijke vergoeding van één maand berekend en teruggestort op je rekening. Een twaalfde van het jaarbedrag komt hierbij neer op een eenmalige betaling van €8,25.

Natuurlijk kunnen individuele aanbiedingen van klanten verschillen, maar deze ervaringen bieden een eerste inkijkje in het programma van vergoedingen dat Viaplay heeft opgesteld. De redactie van Streamwijzer heeft Viaplay om een statement gevraagd naar aanleiding van de publicatie. Zij wilden niet ingaan op de inhoud of richtlijnen van het compensatieproces, maar lieten ons wel het volgende weten.

“We vragen iedere Viaplay-klant die problemen heeft ondervonden altijd direct contact met ons op te nemen. De redenen voor het problemen met toegang tot het platform zijn divers en afhankelijk van individuele gevallen. Elke melding die wij krijgen van onze klanten wordt individueel bekeken en in terechte gevallen bieden wij onze abonnees een passende compensatie.”

– Woordvoerder van Viaplay*


Afbeelding ter illustratie

* Origineel statement in het Engels: “We ask any Viaplay customer who has experienced issues to always contact us directly. The reasons for the occurrence of problems with access to the platform are diverse and dependent on individual cases. Each notification sent by our customers is considered individually and, in justified cases, we offer our subscribers appropriate compensation.”

Wij zijn gek op het streamen van films, series, sport, podcasts en luisterboeken. Jij ook? Volg ons dan via onze website en social media kanalen voor het laatste nieuws over de beste content op de streamingdiensten in Nederland.