Recensie: eerste indruk van nieuwe streamingdienst Viaplay

Met de komst van Viaplay is Nederland een streamingdienst rijker. Lees nu onze recensie en eerste indruk van deze nieuwe speler op de markt met content over Formule 1, darts, voetbal en nog heel veel meer films, series en sporten.

→ Bespaar nu ruim 28% op Viaplay met alle sporten (Formule 1, darts, voetbal, etc.), films en series ✅

Viaplay doet waar Formule 1-liefhebbers op hoopten

Laten we beginnen bij het begin: bijna iedereen kent Viaplay van de uitzendrechten van de Formule 1 in 2022. Uit recent onderzoek van Streamwijzer bleek dan ook dat het overgrote meerendeel van de nieuwe abonnees F1 als de belangrijkste reden zag om een abonnement op Viaplay te nemen. De streamingdienst had dan ook een zware taak voor de boeg. Ze moesten zich onderscheiden van de (goedkopere) concurrent F1 TV Pro.

Natuurlijk werd dat gedaan door meer verschillende content dan alleen Formule 1 op de streamingdienst te plaatsen, maar vandaag blijkt dat er ook op het gebied van de racesport veel nieuws op de videodienst verschijnt. Zo werd de aangekondigde samenwerking met wereldkampioen Max Verstappen direct verzilverd met een splinternieuwe Original documentaire: Verstappen – Lion Unleashed (2022).

Daarnaast is ook F1 Talks – Mika, David, Tom exclusief op Viaplay in première gegaan, een talkshow met grote namen uit de autosport: Mika Häkkinen, David Coulthard en Tom Kristensen. Hierin wordt het verleden, heden en de toekomst van Formule 1 besproken, begeleid door presentatrice Amber Brantsen. Toffe nieuwe content dus voor F1-liefhebbers en er is nog ‘more to come’. Verder zijn de nieuwe features als 48 uur races terugkijken en 4 uur terugspoelen erg interessant als je nét iets hebt gemist toen je naar de WC moest.

Direct veel meer films en series dan verwacht, genre en jaar duiden op glasheldere focus

Verder kregen we vannacht voor het eerst een inkijkje in de grote hoeveelheid films en series die direct online verschenen. Zo verwelkomde Viaplay in Nederland direct bij de lancering 247 films en 166 series. Een totaal van 413 titels dus. En dan ook nog eens onverwachts tegen een tijdelijk met €4 per maand verlaagde abonnementsprijs. Mooi nieuws voor abonnees die de jaaraanbieding hebben gemist.

Als je een kijkje neemt bij het complete aanbod van Viaplay in Nederland, dan valt je direct iets op: het genre detectivedrama overheerst met maar liefst 12%. Dat is natuurlijk ook wat de van origine Scandinavische streamingdienst graag uit wil stralen, want zinderende crimi’s zijn de grote trots van de Noorderlingen. Daarnaast is overigens ter aanvulling wel gekozen voor content voor de hele familie, want door de toevoeging van reality-TV van hayu (focus op vrouwen) en binnenkort DreamWorks Animation (focus op kinderen) is er naast sport (focus op mannen) voor een ieder wat wils.

Dit is een bevestiging van de belofte die ons in een interview met Viaplay een paar maanden geleden werd gedaan. Hierin stelden we de vraag hoe men deze nieuwe streamingdienst in het landschap voor zich zag: als aanvulling op of vervanging van Netflix, Disney+ en andere streamingdiensten. Daarop werd door het team geantwoord: “Viaplay is een aanvulling op het landschap, maar het fijne is dat je bij Viaplay nog iets extra’s krijgt. Iedereen heeft films, iedereen heeft series, iedereen heeft Originals. De meesten hebben ook kinderprogrammering. Wij hebben daar nog een takje bij en dat is sport. Dat gaat niet alleen over de Formule 1, maar ook Premier League voetbal, Bundesliga voetbal, darts en er gaat nog veel meer komen.”

Overigens is er nog niet veel splinternieuwe content op de streamingdienst terug te vinden. Misschien was dat na de peperdure aankoop van F1 en darts te duur, dus is er door Viaplay maar direct gekozen voor een grote hoeveelheid titels om de streamingdienst mee te vullen. Daarmee werd er dan misschien ietwat ingeleverd op de ‘leeftijd’ van films en series, maar hierdoor zijn er dan ook weer veel tijdloze klassiekers in het aanbod te vinden. Daaronder vallen bijvoorbeeld Dirty Dancing, The Good, The Bad and The Ugly en The Usual Suspects. Ook zijn er een paar unieke titels toegevoegd die niet eerder (of niet meer) in Nederland te zien waren op streamingdiensten, waaronder Dr. Death, The Good Wife, The Stand, Walker, Gangs of New York, The Prestige, War Dogs en meer.

Gebruiksvriendelijkheid zit direct goed

Een groot probleem bij nieuwe streamingdiensten is vaak de gebruiksvriendelijkheid. Er zitten doorgaans veel kinderziektes in, want irritante problemen voor de gebruiker oplevert. Doordat NENT Group al ervaring heeft met haar streamingdienst Viaplay in andere landen, lijkt het erop dat ze dit punt al goed onder controle hebben.

Zo is er een toplijst van de populairste films en series toegevoegd (net als bijvoorbeeld de Top 10 van Netflix, Top 10 van Amazon Prime Video en Top 10 van Pathé Thuis) en zijn er in de interface duidelijke categorieën voor films en series zichtbaar. Daarnaast is er een uitgebreide sectie voor de klantenservice gereserveerd met een grote kennisbank vol antwoorden op veelgestelde vragen. Door de goede gebruiksvriendelijkheid kun je dus optimaal genieten van de grote hoeveelheid aan nieuwe films en series en de selectie van sportuitzendingen en -programma’s op de streamingdienst. Veel kijkplezier alvast!