Recensie: Netflix-film ‘Senior Year’ (2022), popcornvermaak of nieuwe klassieker?

In de nieuwe Netflix-komedie Senior Year kruipt Rebel Wilson in de huid van cheerleader Ruby, die na een ongeluk twintig jaar in een coma heeft gelegen en nu haar laatste schooljaar over wil doen. Haar doel? Het perfecte leven krijgen. En dat begint volgens Ruby bij het worden van prom queen. Deze high school-komedie staat sinds vrijdag op Netflix. Onze redacteur Jessica bekeek hem alvast voor je en vertelt je in haar recensie wat ze ervan vindt.

‘Senior Year’: geen nieuwe klassieker, wel fijn popcornvermaak

Senior Year draait om Ruby (Rebel Wilson), een vrouw die na twintig jaar ontwaakt uit een coma en terugkeert op haar oude middelbare school. We kijken dus naar een 37-jarige vrouw met het brein en het gedrag van een 17-jarige en dat levert behoorlijk wat leuke, ongemakkelijke situaties op, bijvoorbeeld als Ruby lekker schaamteloos tekeergaat tegen haar vader omdat ze haar telefoon moet inleveren.

Toch moet het gezegd worden: Senior Year gaat geen nieuwe Mean Girls (2004) of Clueless (1995) worden. Want hoewel Rebel Wilson 35 kilo afviel en er dus heel anders uitziet dan we van haar gewend zijn, zien we haar in deze komedie wel in precies dezelfde (beetje flauwe) rol die ze altijd speelt. Bovendien vinkt de film systematisch alle ‘moetjes’ van een romantische komedie af: een gemene antagonist werkt het hoofdpersonage lekker tegen, er is de nodige ruzie voordat de twee geliefden samenkomen en de welbekende speech op het einde moet alle zonden van het hoofdpersonage wegpoetsen. De film lijkt dus wel op de klassiekers, maar dan een stuk minder goed.

Wat Senior Year wél heel erg fijn maakt om naar te kijken zijn alle verwijzingen naar de jaren 90 en 00, waardoor het een heerlijke trip down memory lane is geworden. Van de liedjes uit die periode (Sk8er Boi van Avril Lavigne bijvoorbeeld) tot de foute kleding die Ruby draagt; het zorgt allemaal voor een lekker nostalgisch gevoel. Bovendien is het leuk om door een 2002-bril naar de huidige tijd te kijken. Ruby noemt een telefoon ‘een kleine tv’, snapt niks van klimaatverandering en ziet Lady Gaga aan voor Madonna. De film heeft dus zo zijn goede elementen en zorgt voor een hoop herkenbaarheid. Hierdoor is dit prima popcornvermaak en heerlijk voor een luie zaterdagavond. Je moet alleen geen hoogvlieger verwachten.

‘Senior Year’ is nu te zien op Netflix

Benieuwd geworden naar de film? Senior Year kijk je hier op Netflix. En als je op de hoogte wilt blijven van de andere Netflix Originals die er op de streamingdienst verschijnen, houd dan onze nieuwspagina en het overzicht met nieuwe films en series op Netflix per maand in de gaten. Volg ons daarnaast natuurlijk vooral via onze social media-kanalen voor de laatste updates.

Meer informatie over de film

Een cheerleader raakt in coma na een mislukte stunt. Na 20 jaar ontwaakt ze en keert ze als 37-jarige terug naar school om haar droom waar te maken: galakoningin worden.

TitelSenior Year
Jaar2022
SoortFilm
Duur1 uur 53 minuten
TaalEngels
CategorieKomedie
IMDb5,6 uit 8.400 stemmen
RegisseurAlex Hardcastle
CastRebel Wilson, Zoë Chao, Sam Richardson, Angourie Rice, Mary Holland, Justin Hartley, Avantika, Joshua Colley, Jade Bender, Michael Cimino
SENIOR YEAR starring Rebel Wilson | Official Trailer | Netflix

Synopsis: Netflix

Jessica studeerde Nederlandse literatuur en Communicatiewetenschappen aan de Vrije Universiteit. Als Redacteur bij Streamwijzer kan ze nu eindelijk haar passies voor schrijven en films combineren. Je maakt haar vooral blij met horrorfilms en Nederlandse romcoms.