Recensie: ‘House of de Dragon’ start direct met beste pilotaflevering aller tijden

Gewelddadig. Nostalgisch. Shockerend. Bombastisch. Gruwelijk. Woorden schieten tekort om deze knaller van een eerste aflevering van de Game of Thrones-prequelserie House of the Dragon te omschrijven. Wat ons betreft gaat de serie van HBO Max meteen van start met de beste pilotaflevering van alle series die ooit zijn gemaakt. En dat zeg je niet zomaar. Lees in onze recensie waarom we zo laaiend enthousiast zijn.

Recensie | Game of Thrones-prequelserie ‘House of the Dragon’ op HBO Max

In de Amsterdamse Beurs van Berlage kregen we de unieke kans om als een van de eersten ter wereld naar de pilotaflevering van HBO Max’ langverwachte Game of Thrones-prequel House of the Dragon te mogen kijken. Bij deze Europese première was ook de cast & crew aanwezig en werd uitbundig gevierd dat misschien wel de grootste serie van het jaar binnenkort in première zal gaan.

Het verhaal van HOTD is geschreven door George R.R. Martin in het boek Fire and Blood, maar daarnaast is hij ook bij de serie betrokken als co-creator en uitvoerend producent. Hij werkt samen met Ryan Condal, die naast Miguel Sapochnik als showrunner van House of the Dragon is aangewezen. Laatstgenoemde is een legende in de wereld van Game of Thrones, want hij stond eerder aan het hoofd van zes afleveringen: The Gift (S05E07), Hardhome (S05E08), The Winds of Winter (S06E10), The Long Night (S08E03), The Bells (S08E05) en de fenomenale best beoordeelde aflevering aller tijden: Battle of the Bastards (S06E09) met een 9,9 uit 207.000 stemmen op IMDb.

Uit de screening bleek direct dat de ervaren makers wisten wat ze te doen stond: het publiek geven wat ze willen. Je wordt ondergedompeld in politieke schaakspellen binnen een familie die aan zijn eigen macht ten onder dreigt te gaan, maar krijgt daarnaast natuurlijk ook seks, een vleugje humor, keiharde actie en vooral heel veel draken te zien. GoT-liefhebbers beleven een kippenvelmoment wanneer die majestueuze beesten door de wolken vliegen, ondersteund door een muzikaal optreden dat wederom als kunststuk mag worden geclassificeerd.

Een andere vorm van kippenvel krijg je door het shockerende effect van brute onmenselijkheden. Gruwelijke scènes wordt met een belangrijk doel in de verhaallijn verweven en definiëren de personages in House of the Dragon. Zo krijgen we op hartverscheurende wijze te zien welke diepe pijn ten grondslag ligt aan het leven van Viserys en slaat de gewetenloze Daemon Targaryen meteen toe door keihard machtsvertoon. Laatstgenoemde karakter wordt gespeeld door Matt Smith; overduidelijk de publiekslieveling, zo bleek uit het daverende applaus toen hij het podium betrad tijdens de première. Hij maakt de verwachtingen in aflevering 1 al waar en zet een personage neer dat wordt getekend door sluwheid, wreedheid en wrok.

Een exclusief inkijkje in de rest van het eerste seizoen van de serie liet direct zien wat we nog kunnen verwachten. De enige krachten die de familie Targaryen op hun hoogtepunt ten val kunnen brengen, komen van binnenuit. Het belooft een spectaculaire reis te worden met meerdere verhaallijnen die allemaal—zoals we gewend zijn van Game of Thrones—leiden tot hunkering naar de Iron Throne. De welbekende Game of Thrones-koorts neemt bij ons nu alweer zo sterk toe dat de releasedatum van de volgende episode al met rode stift in de agenda omcirkeld staat. Smaken verschillen natuurlijk, maar S01E01 van House of the Dragon is wat ons betreft een meesterwerk dat we met alle liefde bestempelen als de beste pilotaflevering van alle series. Ooit.

Waar en vanaf wanneer is ‘House of the Dragon’ online te zien?

Op 22 augustus 2022 wordt House of the Dragon gelanceerd bij HBO Max, waarna elke maandag een nieuwe episode te zien zal zijn bij het video on demand-platform. In totaal zullen er 10 afleveringen online verschijnen. Ondanks het feit dat het een spin-off van Game of Thrones is, is het goed mogelijk om de serie te kijken zonder GoT ooit te hebben gezien. Het betreft namelijk een prequel, dus de gebeurtenissen vinden plaats (200 jaar) vóór alles wat gebeurt in die legendarische serie.

Wil je toch goed voorbereid van start gaan met het streamen van HOTD? Dan raden we je aan om eens te kijken waar je de cast van kunt kennen en de volgende afleveringen en boeken opnieuw te kijken en lezen. Verder schreven we eerst een uitgebreid artikel waarin we vertellen wat we tot nu toe allemaal al weten over House of the Dragon en kun je je aansluiten bij de Facebook-groep van ‘House of the Dragon’-fans om ervaringen uit te wisselen met andere liefhebbers. Alvast heel veel plezier met het aftellen naar en natuurlijk kijken van de serie gewenst!

House of the Dragon-fans Nederland (+ Game of Thrones)

Verhaal en informatie van de serie

House of the Dragon, een gloednieuwe spin-off serie van HBO Max, is gebaseerd op George R.R. Martin’s Fire & Blood en speelt zich 200 jaar voor de gebeurtenissen in Game of Thrones af. De serie vertelt het verhaal van het Huis Targaryen.

TitelHouse of the Dragon
Jaar2022
SoortSerie