Recensie: documentaireserie van Tiger King-rivale ‘Carole Baskin’s Cage Fight’ op discovery+

Carole Baskin was op zijn zachtst gezegd niet tevreden met de Netflix-serie Tiger King en heeft de streamingdienst zelfs geprobeerd aan te klagen om niet in het tweede seizoen te verschijnen. Bij discovery+ heeft ze op dezelfde dag als de lancering van Tiger King 2 wel haar eigen mini-documentaireserie gekregen: Carole Baskin’s Cage Fight. Natuurlijk namen wij graag een kijkje en in onze recensie lees je wat we ervan vonden.

→ Je kunt nu 7 dagen gratis naar alle programma’s en exclusieve series op discovery+ kijken ✅

Het is 20 maart 2020, de start van de lockdown door de coronapandemie, wanneer de spraakmakende Netflix-documentaire Tiger King op de streamingdienst verschijnt. Iedereen zit thuis voor de televisie en al snel wordt het één van de best bekeken series op de streamingdienst aller tijden. De excentrieke Joe Exotic staat in deze docuserie tegenover Carole Baskin. Hij runt de omstreden dierentuin G.W. Zoo met talloze tijgers, zij is dierenbeschermer.

Nu komt Carole Baskin uitgebreid aan het woord in een gloednieuwe tweedelige documentaire: Carole Baskin’s Cage Fight. Hierin maken we kennis met een hele andere kant van de dierenactivist. We zien hoe zij samen met haar echtgenoot en organisatie Big Cat Rescue onderzoek doet naar de behandeling van de wilde dieren – werk waarbij ze regelmatig in directe confrontatie komt met de gevaarlijke personen achter deze business. In de documentaire graaft ze ook letterlijk in de nalatenschap van Joe Exotic. Ze gaat op zoek naar bewijs dat de tijgers in zijn dierentuin ernstig verwaarloosd werden en dit leidt tot opzienbarende onthullingen.

Sinds woensdag 17 november 2021 is Carole Baskin’s Cage Fight exclusief te zien op discovery+.

Een unieke kans voor Carole Baskin om háár kant van het verhaal te vertellen

Het voelt direct goed om te weten dat Carole Baskin nu zelf bewust kiest om een verhaal voor de camera te vertellen. Er is namelijk van haar kant nogal wat gedoe geweest omtrent de Netflix-serie Tiger King. Ze was niet tevreden met de manier waarop ze als “kwaadaardig” werd neergezet in de eerste afleveringen en had naar eigen zeggen geen toestemming gegeven om in het tweede seizoen te verschijnen. Ze probeerde vanwege het laatstgenoemde nog om de streamingdienst voor de rechter te slepen, maar het was tevergeefs.

Dit is direct een heel interessant haakje voor de tweedelige documentaire bij discovery+. Meermaals verwijst de dierenbeschermster naar de docuserie bij Netflix waar ze bekend van is geworden en vertelt ze hoe bepaalde verhalen in scène zijn gezet door de makers. Ook geeft ze aan dat ze onder valse voorwendselen (een andere focus en titel van de docuserie) heeft ingestemd om mee te werken. Alleen deze gegevens maken het het voor Tiger King-liefhebbers al waard om een kijkje bij Carole Baskin’s Cage Fight te nemen.

Bizarre onthullingen en angstaanjagende confrontaties

De werkelijke intrige van de documentaire gaat echter nog veel verder. Je begint met kijken doordat je graag Carole’s kant van het verhaal wilt horen, maar blijft hooked door de avonturen die ze meemaakt in haar onderzoek. Ze duikt namelijk met de gepensioneerde rechercheur Griff Garrison het terrein van de G.W. Zoo in om bewijs te zoeken van dierenhandel en -misbruik. En die sporen zijn er zeker.

Één van de meest opvallende personen die in Carole Baskin’s Cage Fight opduikt is echter Joe Exotic’s nichtje Chealsi. Zij heeft veel tijd in de tijgerdierentuin doorgebracht en levert naast kritiek op de Netflix-docu ook veel bewijsmateriaal en zoektips aan. Naar eigen zeggen zal zij de eerste zijn die Joe te pakken wilt hebben als hij ooit uit de gevangenis komt, dus dat zegt genoeg over haar grote rol in deze onthullingen.

Het blijft echter niet bij onthullingen, want er zijn ook genoeg confrontaties in deze serie. De gedurfde aanpak van Carole en haar team leidt tot boze reacties van tijgerhandelaren als Jeff Lowe. Er wordt geschoten op drones, er vallen klappen en er worden vooral veel heftige woordenwisselingen vastgelegd. Het blijft dus allesbehalve rustig rondom de zoektocht naar bewijsmateriaal.

Verdient eigenlijk meer schermtijd

De taak van Carole is dit keer niet alleen om één dierentuin te sluiten, maar om een heel netwerk van tijgerhandelaren en dierentuineigenaars op te rollen. Wat ons betreft krijgt ze daar eigenlijk te weinig schermtijd voor. Het fascinerende onderzoeksverhaal lijkt in te weinig afleveringen gepropt en loopt daardoor vooral tegen het einde van de hak op de tak af. Al helemaal wanneer ze middenin een lead zitten om een welpje te kopen als bewijsmateriaal en de documentaire vervolgens plotseling afgelopen is.

Wat ons betreft is dit echter vooral als een groot compliment te zien. We willen meer, want deze docu bleef continu boeiend. Hopelijk zal Baskin in de toekomst bij discovery+ wél aan extra afleveringen mee willen werken.

Meer discovery+ Originals documentaires

Discovery heeft de afgelopen tijd veel verschillende documentaireseries geproduceerd. Een paar goede kijktips die we je zeker aanraden zijn twee Nederlandse titels: De Moord op Marianne Vaatstra en Jomanda: Lady of the Light. Allebei verschenen ze recentelijk online bij de streamingdienst en natuurlijk hebben we ze beiden ook zelf bekeken. Door op de blauwe titels in deze alinea te klikken ga je direct naar onze recensies en kun je lezen wat we ervan vonden.

Alles over deze streamingdienst

Op Streamwijzer vind je allerlei nieuws over discovery+ en vind je het volledige aanbod van discovery+. Ontmoet ook andere liefhebbers van discovery+ om kijktips uit te wisselen en inspiratie op te doen. Via de knop hieronder ga je direct naar de groep van discovery+ fans op Facebook.

Discovery+ in Nederland
Wij zijn gek op het streamen van films, series, sport, podcasts en luisterboeken. Jij ook? Volg ons dan via onze website en social media kanalen voor het laatste nieuws over de beste content op de streamingdiensten in Nederland.