Precies één jaar geleden maakte Podimo als nieuwe streamingdienst voor podcasts zijn entree op de Nederlandse markt. Sindsdien heeft het audio on demand-platform een vaste plek veroverd in de Nederlandse podcastwereld met meer dan 70 beschikbare shows, zowel exclusief als op het open netwerk. Het is tijd om de balans op te maken en daarom deelt de luisterdienst vandaag een aantal interessante cijfers over het luistergedrag van abonnees.
Direct van start gegaan met eigen lokale Podimo-shows
Al meteen bij de lancering van Podimo in Nederland bleek de focus van de abonnementsdienst voor podcastluisteraars te liggen op het aanbieden van eigen unieke kwaliteitscontent. Bekende podcasts zoals Moordcast van Dionne en Henrik Slagter, de Zelfspodcast van Jaap Reesema en Sander Schimmelpenninck en Man man man, de podcast van Bas Louissen, Chris Bergström en Domien Verschuuren maakten de overstap naar het exclusieve aanbod van Podimo.
Daarnaast werden ook nieuwe formats ontwikkeld, zoals Goed Verhaal van Alexander Klöpping. Podimo heeft tevens bekende namen nieuw leven ingeblazen, zoals Francine Oomen die na haar populaire boekenreeks ‘Hoe overleef ik…’ nu een podcast lanceert, mede mogelijk gemaakt door Podimo.
Groeiende luistercijfers
We gaven het net al even aan: Podimo wil graag zijn eerste verjaardag in Nederland vieren door een aantal succesvolle en interessante cijfer over het luistergedrag van klanten te delen. Gedurende het eerste jaar luisterden Nederlanders in totaal 13.636.659 uur naar podcasts op Podimo en 752.054 uur naar luisterboeken, waaruit blijkt dat podcasts met ongeveer 95% van de luisteruren dus het absolute meerendeel van de audioconsumptie verzorgen.
Uit gegevens van Podimo blijkt ook dat Nederlanders gemiddeld 5 uur per week naar podcasts luisteren. Uit de activiteit van abonnees blijkt dat ze voor 9,7% tijdens kantooruren op weekdagen luisteren, terwijl 6% ’s nachts luistert en 5,1% tijdens de ochtendspits. Het totaal tijdens ochtend- of avondspits komt neer op 12,8%. Tussen 22 mei 2022 en 23 maart 2023 zat er flinke groei in een aantal categorieën, waaronder true crime met 106% en geschiedenis met 250%. Entertainment spande echter de kroon met 244% groei. De populairste genres zijn momenteel dan ook entertainment, persoonlijke verhalen en true crime, gevolgd door cultuur en nieuws/politiek.
Toekomstplannen voor streamingdienst Podimo in Nederland
Tim de Gier, Head of Content bij Podimo Nederland, benadrukt in het uitgestuurde persbericht dat het platform zijn aanbod in het komende jaar verder wilt uitbreiden met diverse programma’s voor elk moment van de dag. Daarbij wil de dienst aansluiten op de luisterbehoeften per dagdeel: “…nieuws en diepgang in de ochtend, licht entertainment in de middag en meeslepende verhalen in het weekend.”
Podimo biedt een premium abonnementsdienst aan met originele, exclusieve en reclamevrije content, naast een uitgebreide verzameling audioboeken en openbare podcasts van over de hele wereld. Podimo is momenteel beschikbaar in Nederland, Denemarken, Noorwegen, Duitsland, Spanje, Finland en Latijns-Amerika, en heeft plannen om binnenkort uit te breiden naar andere landen.