Onderzoek: meerendeel van streamers denkt dat Viaplay verdwijnt

Het gaat niet goed met het bedrijf achter de streamingdienst Viaplay. Uit recente cijfers blijkt dat de resultaten tegenvallen, waardoor topman Anders Jensen is opgestapt. Inmiddels heeft Viaplay Group in een kwartaal tijd ruim 77% van zijn beurswaarde zien verdampen. Het ziet er dus niet best uit, maar raakt dit het beeld van streamers over het videoplatform ook? In een onderzoek van Streamwijzer werd hen gevraagd welke streamingdienst over 5 jaar niet meer bestaat en meer dan de helft van de respondenten gaf aan dat zij denken dat Viaplay het niet gaat redden.

Minder dan de helft van de streamers denkt dat Viaplay over vijf jaar nog bestaat

Het is al jaren rumoerig in het streaminglandschap. De concurrentie is enorm, terwijl de portemonnee van abonnees niet oneindig diep is. Streamingdiensten moeten steeds meer investeren in eigen unieke content om klanten aan zich te binden, maar proberen ondertussen ook om op andere manieren extra inkomsten te genereren. Zo zijn er recentelijk meerdere prijsverhogingen doorgevoerd, is Netflix begonnen met het bestrijden van gedeelde accounts en worden populaire titels aan concurrerende platforms verhuurd.

Van die competitie krijgt Viaplay, de streamingdienst met uitzendrechten voor zowel sport als films & series, inmiddels ook steeds meer last. Bezuinigingen hadden onvoldoende effect en de prijzen voor klanten gingen meermaals omhoog. Maar hoe rooskleurig, of juist niet, zien streamers de toekomst van het bedrijf eigenlijk voor zich? Wij vroegen deze week aan verschillende groepen of zij van zeven grote streamingdiensten—Netflix, Disney+, Amazon Prime Video, (HBO) Max, Viaplay, Videoland en SkyShowtime—verwachten dat ze over vijf jaar nog bestaan. Hieruit blijkt dat een schokkende meerderheid van maar liefst 51% verwacht dat Viaplay het niet gaat redden.

Dit is een opvallend hoog percentage vergeleken met de cijfers die de andere streamingdiensten moeten incasseren. HBO Max (16%) verandert volgend jaar in Max vanwege de aanstaande samenvoeging met discovery+, dus dat zou kunnen verklaren waarom de videodienst van Warner Bros. Discovery hoog op het lijstje staat. Daarnaast heeft SkyShowtime (13%) duidelijk nog meer tijd nodig om zichzelf te bewijzen, wat niet verrassend is gezien de zeer recente lancering in de Nederlandse markt. Hierna volgen Amazon Prime Video en marktleider Netflix beiden met 7%, terwijl Videoland en Disney+ safe lijken te zitten met respectievelijk een wantrouwende blik vanuit 4% en 3% van de respondenten.

Streamingdiensten verdwijnen onderzoek
Beeld: Banli Media B.V.

Opmerkelijke respons in subgroep van Viaplay-kijkers

We bereikten onze respondenten, zoals eerder al benoemd, in verschillende subgroepen van streamers op Facebook. Elk van deze groepen bevat kijkers van een van de desbetreffende streamingdiensten. Er is echter een opvallend verschil in stemgedrag tussen de Viaplay-groep en de andere pagina’s, want de abonnees van deze streamingdienst waren zelf een stuk pessimistischer over het voortbestaan.

Gemiddeld gezien stemde namelijk 48% van de mensen in andere groepen op Viaplay, terwijl dit percentage op maar liefst 66% lag in de eigen subcommunity. Natuurlijk is het bekend dat kijkers zich sinds de lancering van deze videodienst in Nederland niet altijd positief uitlaten over de kwaliteit van streams, wat na veel trammelant inmiddels ook al door de videodienst toegegeven en gecompenseerd is. Deze resultaten geven echter aan dat leden van het platform vanuit hun eigen ervaring nog steeds geen al te hoge pet op hebben van Viaplay.

Impact van deze bevindingen op het voortbestaan van de streamingdienst

Natuurlijk zullen de bovenstaande resultaten niet met gejuich worden ontvangen op het kantoor van Viaplay. Maar wat zullen ze er zelf van merken in hun bedrijfsvoering? Dat is enkel gissen, maar het is mogelijk dat klanten vanuit een zeker wantrouwen steeds vaker het flexibele maandabonnement verkiezen boven het iets goedkopere jaarabonnement. Dat zou de onverwacht sterke jaaraanbieding in juni kunnen verklaren, in combinatie met het overduidelijke gegeven dat de streamingdienst snel extra geld nodig heeft.

We hebben Viaplay Group om een reactie gevraagd naar aanleiding van deze peiling. Als respons op onze vraag—“Wat zijn de plannen van Viaplay om de huidige positie in de Nederlandse markt te versterken, zonder dat abonnees daar middels extra prijsverhogingen of verminderde content onder hoeven te lijden?”—deelden zij het onderstaande statement met onze redactie:

🗣️ “Als onderdeel van de implementatie van het nieuwe operationele model, dat op 28 juni is gecommuniceerd, zullen er besluiten genomen moeten worden over veranderingen in rollen en verantwoordelijkheden. Dit heeft betrekking op de verschillende onderdelen van de Viaplay Group. Elk managementteam herziet zijn eigen organisatie. Gezien dit proces in volle gang is, kunnen er in dit stadium geen verdere details worden geven.”
— Woordvoerder van Viaplay

Het is overigens wel belangrijk om te benoemen dat dit onderzoek is uitgevoerd op een subgroep van streamers. Hierdoor kun je nooit exact definiëren wat het algemene sentiment over de gehele populatie van abonnees momenteel is. Wel geeft een groep van 1.606 respondenten met zo’n sterk gevoel van pessimisme aan dat het allerminst makkelijk zal worden voor Viaplay om voet aan de grond te houden. De tijd zal leren of dit gaat lukken.


De redactie van Streamwijzer heeft dit onderzoek georganiseerd op maandag 10 juli 2023. In totaal gaven 1.606 respondenten antwoord op de vraag “Welke streamingdienst bestaat over 5 jaar niet meer?”. De rondvraag werd verspreid groepen met film- en serieliefhebbers van HBO Max, Amazon Prime Video, Viaplay, Netflix, Disney+ en SkyShowtime.