De kijker velt een oordeel: Netflix heeft volgens onderzoek de minste waarde

Na het verlies van zo’n 200.000 abonnees, een klap op de Amerikaanse beurs, de fikse concurrentiestrijd met andere streamingdiensten én het ontslag van honderden werknemers loopt Netflix wéér een forse klap op. Uit onderzoek van Whip Media blijkt namelijk dat de streamingdienst volgens de kijkers de minste waargenomen waarde heeft. Daarbij moet de streaminggigant het afleggen tegen acht andere video on demand-platformen.

Netflix scoort op het gebied van ‘value satisfaction’ als allerlaatste

Whip Media heeft onlangs een onderzoek gedaan naar de tevredenheid van 2.460 kijkers van SVOD-streamingdiensten. Naast Netflix werden ook Amazon Prime Video, Apple TV+, discovery+, Disney+, HBO Max, Hulu, Peacock en Paramount+ onder de loep genomen.

Een van de gebieden die onderzocht werden, was de ‘waargenomen waarde‘—de waarde die de kijkers dus hechten aan de streamingdiensten. Hierbij eindigde Netflix met een ‘value satisfaction’ van 62% als allerlaatste. HBO max en Disney+ kwamen, met respectievelijk 85% en 83%, het beste uit de test.

Een grote reden voor deze lage score is de niet altijd hoge kwaliteit van de films die de streamingdienst uitbrengt. Bovendien vinden veel kijkers dat Netflix series te snel laat vallen.

Kijkers zijn ook positief over Netflix

Het was overigens niet zo dat de kijkers alleen maar negatief waren over Netflix. Een van de vragen was: “Als je maar één abonnement kon houden, welke zou dat dan zijn?” Hierbij scoorde Netflix het hoogste; ruim 31% van de deelnemers stemde hierop. Wel is er een fikse daling zichtbaar. In 2021 werd eenzelfde enquête gehouden en toen scoorde de streamingdienst met 41% nog een stuk hoger. Netflix wordt dit jaar gevolgd door HBO Max (19%), Hulu (17%) en Disney+ (14%).

Als alle resultaten tezamen genomen worden, staat Netflix qua tevredenheid van de kijkers op de vierde plaats. HBO Max komt het beste uit de test, gevolgd door Disney+ en Hulu. Vorig jaar was Netflix nog tweede. De streaminggigant lijkt dus aan terrein te verliezen.

Wat kan Netflix doen om het tij te keren?

Ooit was Netflix nog de grote marktleider op het gebied van streaming services, maar de populariteit van de streamingdienst lijkt met rasse schreden achteruit te gaan. Ook uit deze enquête blijkt weer dat het stokje in de toekomst misschien wel overgenomen gaat worden door HBO Max, Disney+ of de Amerikaanse streamingdienst Hulu.

Netflix zelf doet erg haar best om het tij te keren. Zo bracht een bron onlangs naar buiten dat de streamingdienst gaat stoppen met grote blockbusters en zich meer gaat richten op kleinere projecten. Ook werd enkele weken geleden aangekondigd dat Netflix gaat komen met een goedkoper abonnement mét reclames. Hiermee moet er een nieuw klantensegment aangesproken worden, namelijk iedereen die Netflix momenteel te duur vindt en geen moeite heeft met wat reclames tussendoor. Of het genoeg is, moet nog maar blijken.


Bron: Variety
Afbeelding ter illustratie

Jessica studeerde Nederlandse literatuur en Communicatiewetenschappen aan de Vrije Universiteit. Als Redacteur bij Streamwijzer kan ze nu eindelijk haar passies voor schrijven en films combineren. Je maakt haar vooral blij met horrorfilms en Nederlandse romcoms.