Het is officieel: Netflix komt met een goedkoper abonnement mét reclames

Er werd al eerder over gesproken, maar nu is het door co-CEO Ted Sarandos bevestigd: in de nabije toekomst gaat streaminggigant Netflix met advertenties werken. Binnenkort wordt het dus mogelijk om, naast de normale abonnementen, voor een lagere prijs een ander soort abonnement af te sluiten, maar dan zul je voorafgaand aan films en series en tussendoor wel op reclames getrakteerd worden.

Goedkoper abonnement met advertenties binnenkort mogelijk op Netflix

Op het Cannes Lions-reclamefestival vertelde Ted Sarandos meer over deze keuze van Netflix. Het is de bedoeling om hiermee een nieuw klantensegment aan te spreken, namelijk de mensen die zeggen: “Netflix is te duur voor mij en ik vind reclames niet erg.” Zij kunnen in de toekomst kiezen voor een advertentieversie. Hierbij betaal je minder, maar worden er in ruil daarvoor wel advertenties getoond.

Netflix is niet de eerste die voor deze abonnementsvorm kiest. Ook Disney+ heeft al aangekondigd binnenkort een goedkoper abonnement met advertenties te lanceren. Bij dit video on demand-platform zou het volgens bronnen gaan om ongeveer 4 minuten reclame per uur, omgerekend dus zo’n 6,7% van de kijktijd. Netflix heeft zich nog niet uitgelaten over dit soort cijfers. Ook is nog niet bekend wat voor reclames er tussendoor gaan verschijnen, hoe duur het goedkopere abonnement wordt en wanneer dit geïmplementeerd gaat worden.

Ondanks slechte cijfers gelooft Netflix CEO in groei

Tijdens het Cannes Lions-festival maakte Sarandos ook duidelijk dat Netflix snel terug zal keren naar groei. Met voldoende schaal, winstgevendheid en cashflow moet dit volgens de co-CEO geen probleem zijn. En dit terwijl de streamingdienst gisteren ook bekend heeft gemaakt dat er weer ontslagen gaan vallen; zo’n 300 medewerkers verliezen hun baan.

Netflix verloor afgelopen kwartaal voor het eerst abonnees. Zo’n 200.000 mensen zegden hun abonnement op, waardoor de streaminggigant een behoorlijke klap maakte op de Amerikaanse beurs. Door de fikse concurrentiestrijd, met opkomende streamingdiensten als HBO Max, Disney+ en in de toekomst SkyShowtime, is het moeilijk om in te schatten of de positiviteit van de co-CEO gerechtigd is of niet.

Wel wordt duidelijk dat Netflix er steeds meer aan doet om het tij te keren. Naast het goedkopere abonnement met advertenties, bracht een bron onlangs ook al naar buiten dat Netflix gaat stoppen met grote blockbusters en zich meer gaat richten op kleinere projecten.


Bron: DarkHorizons
Afbeelding ter illustratie

Jessica Dijkhof
Jessica studeerde Nederlandse literatuur en Communicatiewetenschappen aan de Vrije Universiteit. Als Redacteur bij Streamwijzer kan ze nu eindelijk haar passies voor schrijven en films combineren. Je maakt haar vooral blij met horrorfilms en Nederlandse romcoms.