Netflix voelt hete adem van Disney+ door sterke toename abonnee-aantallen

Tijdens de publicatie van de kwartaalcijfers in het eerste kwartaal van 2021 heeft The Walt Disney Company laten weten dat haar streamingdienst Disney+ inmiddels 94.9 miljoen abonnees wereldwijd telt. Daarmee komt de concurrent steeds dichter bij het bereik van marktleider Netflix, dat inmiddels net iets meer dan 200 miljoen abonnees verspreid over de wereld telt.

Disney+ heeft 94.9 miljoen abonnees, maar loopt snel in op Netflix

Op 2 januari 2021 stond het aantal abonnees van Disney+ volgens The Walt Disney Company op 94.9 miljoen. Naar verwachting is het getal op de teller inmiddels alleen maar verder gestegen. Wel zien we dat de groei wat minder sterk is dan in de voorgaande twee kwartalen, waarin Disney’s ledenaantal snel groeide van 33.5 miljoen naar 57.5 miljoen en vervolgens 86.6 miljoen.

Netflix groeit ondertussen gestaag door, maar niet zo snel als Disney+ in absolute aantallen. Zo heeft Disney+ in het afgelopen kwartaal ongeveer evenveel nieuwe abonnees binnen weten te halen als Netflix in de afgelopen 2 kwartalen. Inmiddels heeft The Walt Disney Company bijna de helft van het aantal leden dat de marktleider op dit moment aan haar video on demand-platform heeft gebonden.

Verwachting 3 jaar te vroeg gehaald, Disney+ stelt doel bij naar 260 miljoen abonnees in 2024

The Walt Disney Company liet eerder weten dat het doel was om tussen de 60 en 90 miljoen abonnees te hebben in 2024, maar nu blijkt dat de streamingdienst 3 jaar eerder al ver over dat doel heen is. Het doel is nu bijgesteld naar een verwachting van 260 miljoen abonnees in 2024.

Het is niet onwaarschijnlijk dat hier binnenkort een flinke boost aan wordt gegeven met de lancering van Disney+ Star. De release van deze nieuwe categorie brengt een enorme toename in aanbod van films en series voor volwassenen met zich mee. Er gaat daarnaast ook een prijsverhoging van 22% voor nieuwe abonnees mee gemoeid. Dat lijkt ook wel nodig, want uit de getallen van The Walt Disney Company blijkt dat ze 29% minder hebben verdiend per abonnee in het afgelopen kwartaal. Het volledige aanbod van Disney+ Star is op de website van Streamwijzer te vinden.

Hoe blijft Netflix de concurrenten voor?

Het lijkt erop dat Netflix zijn positie als marktleider probeert te handhaven door fors in te zetten op eigen unieke content. Nu concurrenten als Disney+, maar ook Amazon Prime Video en HBO Max steeds meer films en series overkopen of eigen content op een eigen video on demand-platform publiceren, zal dit mogelijk de enige manier zijn om klanten blijvend aan de streamingdienst te binden.

Overigens betekent dit niet dat Netflix de enige is met het plan om flink in te zetten op eigen films en series. Zo heeft Disney+ ook laten weten veel nieuwe films en series te lanceren in 2021 en is HBO Max recentelijk in opspraak gekomen door het plan om nieuwe films tegelijkertijd in de bioscoop en op het streamingplatform online te zetten.