Sinds oktober is het zover: SkyShowtime, de derde en laatste streamingdienst van 2022 is live in Nederland. De redactie van Streamwijzer sprak in een interview met Henriette Skov, Regional General Manager van Noord-Europa. Zij coördineert de regionale distributie, samenwerkingen en marketing. We vroegen haar alles over de strategische keuzes en toekomstplannen van de nieuwe streamingdienst.
Wat maakt SkyShowtime uniek in het huidige, extreem drukke, streaminglandschap?
“Goede vraag. We merken dat er veel competitie is, maar er is ook veel enthousiasme van kijkers over content. In mijn ogen brengt SkyShowtime echt iets unieks en nieuws naar de markt tegen een zeer competitieve prijs. We hebben het grote geluk om van twee grote partijen exclusieve windows tot onze beschikking te hebben. Daarmee hebben we ongeveer de helft van de Hollywood Box Office in handen van de vijf grootste studio’s. Dat is een enorme hoeveelheid films, maar tegelijkertijd hebben we ook veel kwalitatieve series van Showtime, Paramount+, Sky Studios en Peacock. En dan hebben we ook nog eens veel aanbod voor kinderen met de content van Nickelodeon en DreamWorks. SkyShowtime heeft dus een sterk en exclusief aanbod voor een betaalbare prijskaartje.”
SkyShowtime is een joint venture van Comcast Corporation en Paramount Global. Dat is een nieuwe structuur in het streaminglandschap. Welke voor- en nadelen kleven hieraan?
“We hebben natuurlijk pas toestemming gekregen voor de vorming van dit bedrijf in februari, dus we zijn overduidelijk een jong bedrijf te noemen. Eerlijk gezegd zie ik hier alleen maar kansen in. We hebben namelijk het geluk dat we twee enorme studio’s achter ons hebben staan. Dat biedt veel content, brand awareness en opgebouwde kennis vanuit de overkoepelende besturen.”
De studio’s achter SkyShowtime brengen elk jaar veel grote bioscoopfilms uit, zoals je eerder al aangaf. Wij hebben gemerkt dat er een gemiddeld gat van 7-8 maanden zit tussen bioscooppremière en streamingrelease. Waarom hebben jullie gekozen voor deze relatief lange periode ten opzichte van bijvoorbeeld Disney+ (± 49 dagen) en HBO Max (± 45-70 dagen)?
“Dat is interessant, goed dat jullie dat gezien hebben. De studio’s bepalen zelf hun strategie voor het uitbrengen van nieuwe films. Die worden gebaseerd op het soort film en hoe goed hij het doet in de bioscoop. Op de ene film moet je dus als streamer langer wachten dan op de andere. Een goed voorbeeld is Top Gun: Maverick. Die komt binnenkort naar ons platform en daar heb ik heel veel zin in…”
… Inderdaad, op 26 december toch?
“Haha, ongeveer ja!”
26 december dus. 😉
“Hahaha. Dat is een goede schatting. Maar goed, dat is een film die is gemaakt om te beleven in de bioscoop. Dat versterkt ook de beleving voor de kijker. Daarom heeft hij een relatief lange periode tussen bioscoop en streaming. Ons grootste belang is in ieder geval dat we ze exclusief op onze eigen streamingdienst krijgen. En voor de kwaliteit is verder de bioscoop erg belangrijk.”
Dan hebben we het inderdaad over het belang van de bioscoopperiode, maar verder zit er geen extra voordeel aan TVOD boven SVOD toch? Dat is puur een financiële keuze.
“Dat is aan de studio’s om te bepalen. Maar mijn doel is om de film zo snel mogelijk onze kant op te krijgen.”
Dat kan ik me voorstellen. Even over het gebruik van accounts voor gebruikers: Netflix gaat extra kosten rekenen voor het delen buiten een huishouden. Wat is jullie plan op het gebied van accounts delen?
“Een login voor SkyShowtime is voor één huishouden bedoeld. We hebben vijf gebruikersprofielen, drie gelijktijdige streams, een kinderprofiel en we hebben gekozen voor een betaalbaar lidmaatschap. Zo hopen we te voorkomen dat mensen accounts delen buiten hun huishouden.”
Dus jullie zijn niet van plan om delen buiten een huishouden tegen te gaan?
“We kijken altijd naar wat de concurrentie doet en naar wat de consument wil. Maar goed, we zijn pas vorige week dinsdag live gegaan. We blijven dit evalueren, maar hebben er geen huidige plannen voor. Het is wel heel interessant om de trends in de markt op dit gebied te volgen.”
Peacock en Paramount+ hebben goedkopere abonnementen met advertenties en ook Netflix en Disney+ rollen dit systeem binnenkort uit. Liggen er bij jullie al soortgelijke plannen klaar voor een goedkoper of zelfs gratis lidmaatschap?
“Natuurlijk is dit iets wat we continu in de gaten houden. Wel zijn we momenteel van mening dat onze premium content iets is om te bekijken zonder verstoring door advertenties. We blijven de kansen en mogelijkheden evalueren, maar voor nu is dit dus geen paraat plan.”
In de Verenigde Staten bieden jullie tevens sport aan. Zijn jullie van plan dit ook in Nederland aan het abonnement toe te gaan voegen?
“Dit is een van die dingen die we gaan meemaken gedurende de groei van het bedrijf SkyShowtime. We hebben fantastische studio’s met hele goede content en daar focussen we nu op: een premium film- en seriemerk. We staan open voor kansen in de toekomst, maar op dit moment zijn we hier nog niet bezig met sport. Ik weet zeker dat het Nederlandse publiek het ons zal laten weten als ze vinden dat we hiermee aan de slag moeten gaan.”
Ik hoor dat we af moeten ronden, maar ik heb nog twee belangrijke vragen. Allereerst: zijn er momenteel plannen om SkyShowtime in België uit te rollen?
“Nee, België is niet een van de markten waar de aandeelhouders een afspraak over hebben gemaakt.”
Ten slotte: SkyShowtime is relatief ‘late to the party’ in het Nederlandse streaminglandschap. Wat kunnen jullie leren van de huidige spelers in de markt?
“Allereerst vind ik het belangrijk om te vermelden dat we niet ‘laat’ zijn. In mijn ogen zijn we precies op tijd voor het feest, haha! Wij zien in ieder geval dat de streamingmarkt alleen maar blijft groeien en groeien. We merken dat de concurrentie het erg goed doet. Wat ik gaaf vind, is dat een andere speler in de markt ooit zei: ‘Het is geen streamingoorlog, het is een streamingfeest.’ Daar geloof ik oprecht in. Wij willen zelf graag focussen op het waarborgen van de kwaliteit van onze content, een goed werkende videodienst en brand building. We kijken naar de concurrentie, maar we zijn vooral ook een eigen bedrijf met een eigen identiteit. En we weten door de deze markt dat focus op kwaliteitscontent essentieel is.”
De redactie van Streamwijzer heeft op donderdag 3 november 2022 een interview in het Engels gevoerd met Henriette Skov, Regional General Manager van SkyShowtime in Noord-Europa. Het bovenstaande gesprek is vertaald en samengevat ten behoeve van de leesbaarheid.