Interview met nieuwe streamingdienst CANAL+: “Die Europese touch is onze kracht”

Vorige maand kregen Nederlandse streamers plotseling mooi nieuws te horen: de videodienst CANAL+ werd gelanceerd in ons koude kikkerlandje. In het overvolle streaminglandschap gaan zij proberen een plekje te veroveren door zich te focussen op een unieke alles-in-รฉรฉn combinatie van televisie, sport en films/series. De redactie van Streamwijzer sprak in een interview met Alco de Jong, Country Manager van Nederland. We vroegen hem alles over de strategische keuzes en toekomstplannen van de nieuwe streamingdienst.

Lees ook: Vijf vragen en antwoorden over de nieuwe streamingdienst CANAL+ ๐Ÿฟ

Zou je willen uitleggen wat de verschuiving is waar jullie bedrijf nu mee bezig is ten opzichte van een paar maanden geleden?

“Ik leg het eigenlijk altijd als volgt uit. Als je kijkt naar de naar de achtergrond van CANAL+ International, dan is het altijd een lineair satelliet distributiebedrijf geweest. En eigenlijk weten we allemaal dat satelliet, hoewel in sommige delen van de wereld nog super belangrijk, in West-Europa geen groeiend segment meer is. Al is het wel heel stabiel. Daar zijn we blij mee, want dat is een prettig businessmodel om vanuit te kunnen transformeren. De komst van CANAL+ heeft daar heel erg aan bijgedragen. Daarmee hebben we namelijk een rijke historie aan eigen content met STUDIOCANAL, een van de grootste Europese productiebedrijven, en FilmBox in het netwerk. Zo hebben we een breed scala aan content leveranciers waar we mee samen kunnen werken. En nu richten we ons op streaming om die content op een nieuwe plek bij elkaar te brengen.

Eigenlijk deden we dat overigens al met met Canal Digitaal, waarmee we 75 zenders bundelen met SVOD. En in die zenders zit ook nog eens ESPN Compleet, dus alle vier de Eredivisie kanalen. En daar hebben we nu een apart streaming product naast gezet: CANAL+. Als je kijkt naar wat er gebeurt in de markt, dan zie je dat het aantal huishoudens dat geen klassiek tv-abonnement meer heeft sterk afneemt. Inmiddels is dat zo’n 20%, dus รฉรฉn van de vijf huishoudens heeft geen klassiek tv-abonnement meer. Onder de jongere doelgroep is dat nog hoger. En wij denken dat we met het alles-in-รฉรฉn product een heel scherp geprijsd en tevens compleet aanbod kunnen bieden dat daar goed op in kan spelen.”

Is het product dan niet vergelijkbaar met de situatie zoals hij voorheen was bij Canal Digitaal, maar dan gepresenteerd als een ander plaatje?

De merknaam wordt vanaf 1 februari CANAL+. Dat is ons sterkste merk. Belangrijk is wel om te noemen dat het content aanbod flink uitgebreid is. Voor de films en series die we on demand kunnen aanbieden, zijn er extra studio’s bij gehaald.

Allereerst maken we zelf CANAL+ Originals binnen ons eigen netwerk. Maar we kopen ook veel ruimer in. Dus we hebben een interessante deal met Viaplay Select gemaakt. Ook hebben we Lumiรจre, waar we een goed volume uit halen, en Fremantle en Dutch CORE, zodat we ook voldoende content van Nederlandse bodem kunnen aanbieden.”

En dan heb je Lionsgate en Dutch FilmWorks nog niet eens genoemd. Die vielen mij het meest op in het rijtje.

“Lionsgate is een hele interessante partij. En Dutch FilmWorks is onderdeel van STUDIOCANAL. We kijken naar mogelijkheden om samen te werken. We zijn immers รฉรฉn familie.”

Dutch FilmWorks heeft naar mijn weten een langlopende deal met Netflix voor distributie van hun titels. We zouden dus kunnen verwachten dat dat gaat veranderen?

“Het is nog te vroeg om te zeggen hoe de samenwerking met Dutch FIlmWorks eruit gaat zien. Over hoeveel titels gaat het, en zo ja welke. Kortom: daar is het nog veel te vroeg voor. Maar dat Dutch FilmsWorks en CANAL+ gaan samenwerken durf ik wel te bevestigen.”

Je zei zojuist dat jullie gaan werken aan eigen Originals. Kunnen we ook Nederlandse producties van jullie verwachten?

“Ja. Maar ook daarbij is het nog nรฉt te vroeg om te zeggen in welke mate en met wat voor titels dat dan zal gebeuren. Maar daar zijn we zeker naar aan het kijken.”

Dan weet je dus nog niet of het zal gaan om een realityprogramma of juist een film of iets dergelijks?

In eerste instantie moeten we kijken naar ons merk en naar wat voor organisatie wij willen zijn. Zo is bijvoorbeeld de lancering van de nieuwe zender CANAL+ Action onderdeel van onze nieuwe strategie. De naam zegt het: daar kijk je naar actie-georiรซnteerde films en series. Dus als ik nu kijk naar wat wat wij aan lokale content zouden willen maken, dan moet je denk ik eerder aan een serie denken. De productie van een film is wat onwaarschijnlijker, omdat we met Film1 en FilmBox daarin al heel goed vertegenwoordigd zijn.”

Zou een realityserie dan verstandig zijn, omdat het relatief goedkoop is om te produceren en het genre momenteel een hype is?

“Ja, dat klopt. Maar aan de andere kant: CANAL+ heeft een naam hoog te houden als het gaat om goede fictieseries. Denk aan The Brigade bijvoorbeeld. Dat is een titel die het nu heel goed doet. Dus bij zo’n type titel kan ik me ook wel wat voorstellen.”

Veel plannen, leuk om te horen. Daarnaast krijgen we natuurlijk de integratie van het tv-product binnen CANAL+ per 1 februari 2024. Wordt sport bovenop televisie en films/series ook nog een onderdeel van jullie product?

“Als je kijkt naar ons alles-in-รฉรฉn product, dan zien we dat sport een belangrijke rol speelt. Zo zien we het gebruik bij grote Eredivisie-wedstrijden bijvoorbeeld echt toenemen. Het is dan ook niet voor niets dat Amazon Prime Video en Netflix daar in de Verenigde Staten ook naar aan het kijken zijn. Of daar zelfs al mee bezig zijn. Sport werkt gewoon heel goed om abonnees te werven en ook om loyaliteit te creรซren. En CANAL+ heeft daar ook internationaal al veel ervaring mee. In Frankrijk is CANAL+ al jarenlang ’the home of’ Formule 1 en Champions League. In Tsjechiรซ hebben we de Premier League en in Oostenrijk komt dat er ook aan. Dus het ligt voor de hand dat we zeker ook naar sport gaan kijken.

Wat alleen heel belangrijk is om te benadrukken, is dat de Nederlandse markt wat sportrechten betreft zo ontzettend vast zit. Dat wordt dus niet makkelijk. Daarom kijken we nu wel naar rechten die wij al in ons eigen netwerk hebben. Dat zijn ook, heel eerlijk, niet de extreem populaire rechten. Om het concreet te maken: dat zijn onder andere padel en rugby, de Franse Top 14 league om precies te zijn. Dat is eigenlijk de beste rugby league ter wereld, buiten de WK’s en andere grote toernooien om. En op dat gebied ga ik zeker kijken of we daar wat mee mee kunnen. Met name ook door uitzending via CANAL+ Action. Beide zijn sporten waar je iets omheen kunt bouwen.

En dan hebben we natuurlijk nog steeds de ESPN Compleet-zenders van onze alles-in-รฉรฉn dienst. Voor โ‚ฌ14,95 per maand heb je bij onze ten opzichte van andere providers een heel scherp en compleet aanbod. En dan kun je ons product ook nog afnemen zonder verdere verplichtingen. Je hebt geen bundel nodig met een telefoonabonnement of een internetabonnement. ร‰n je kunt het een week gratis uitproberen.”

Zo word je dus toch snel een soort sportapp, want alleen al de Eredivisie bij ESPN bedient een gigantische markt.

“Ja klopt. Je ziet ook dat dat gewoon heel goed werkt. Als je kijkt naar de mensen die blijven na de gratis proefperiode. Ja, daar gaan we volop op blijven inzetten. En dan kunnen sportliefhebbers dus ook in de toekomst misschien nog padel, rugby of andere sporten bij ons bekijken binnen CANAL+ en op de tv-zender CANAL+ Action.”

En wordt CANAL+ Action als televisiekanaal dan ook gratis aangeboden?

“Voor alle abonnees van CANAL+ wel, op kanaal 22. Daarnaast zijn we gelanceerd in partnership met Ziggo, dus we hopen dat we op afzienbare termijn ook daar met CANAL+ Action een EPG (tv-gids) positie krijgen bij Ziggo.”

Zal sport dan binnen het CANAL+ abonnement vallen? Of zou daar een soort scheiding in moeten komen in abonnementskosten, zoals je bij concurrerende streamingdiensten soms ziet?

“Deze genoemde sporten vallen voorlopig gewoon binnen het abonnement. Maar als je kijkt naar Frankrijk, wat voor ons eigenlijk het voorbeeldland is, dan zie je dat ze inderdaad met aparte bundels werken. Als we Formule 1 of de Premier League aan zouden willen schaffen, dan zou dat op termijn inderdaad een optie kunnen zijn. Maar voorlopig zit het allemaal gewoon in de bundels van โ‚ฌ4,99 (CANAL+) of โ‚ฌ14,95 (Canal Digitaal).”

Met sport gaan jullie dan best een unieke positie aan in het streaminglandschap, want er zijn weinig andere partijen in Nederland die sport aanbieden.

“Klopt. Ik geloof ook echt in die combinatie. En dan hebben we ook nog de 75 lineaire zenders die we aanbieden. Daarmee denk ik dat wij een aanvulling in het drukke Nederlandse streaminglandschap kunnen zijn.”

Hoe zien jullie jezelf dan eigenlijk in dat hele drukke landschap? Want je zou kunnen stellen dat jullie ‘late to the party’ zijn. Hoe positioneer je je daarin, om te zorgen dat je niet ondersneeuwt?

“Wij zijn zeker ‘late to the party’. Dat beseffen we ons ook. Tegelijkertijd hebben we natuurlijk met Canal Digitaal al wel een alles-in-รฉรฉn product dat al een aantal jaar te gebruiken is en hebben we de nodige ervaring opgebouwd. Binnen de bredere internationale organisatie beschikken we dan ook over voldoende kennis en ervaring om te weten hoe we dit moeten aanpakken. En daarbij komt ook nog onze Europese focus. Daarmee zijn we toch net wat dichterbij huis dan de meeste andere partijen.”

Dus je zou kunnen stellen dat dat jullie ‘unique selling point’ is. Het gecombineerde aanbod van tv, sport en entertainment.

“Ja, dat vat je heel goed samen.”

Daarnaast gaf je zojuist aan dat de focus Europees is, wat een behoorlijk unieke aanpak is. Je hebt de grote internationale spelers en daartegenover de partijen die de lokale Nederlandse markt zo veel mogelijk proberen aan te boren. En dit is eigenlijk een product ertussenin. Is daar wel vraag naar?

“Dat is een hele terechte vraag. Ik verwacht van wel. Maar ik denk wel dat je een goede balans moet vinden. Zo hebben we een ruim internationaal aanbod bij Film1 met ook voldoende Amerikaanse en andere internationale titels. Maar ook qua series zorgen we dat er genoeg te streamen is. Alleen blijf ik erbij dat de kracht van CANAL+ en STUDIOCANAL die Europese touch is. Daarmee kunnen we net een ander aanbod creรซren.”

Zie je in de gebruikersdata ook dat Europese content populair is?

“Ja, dat gaat hartstikke goed. In de eerste maand meten we binnen ons streaming product met onder andere The Brigade en Paris Police 1900 dat dit soort titels het hartstikke goed doet. Dat ziet er echt veelbelovend uit.”

Laten we ons even richten op de grote bioscoopfilms. Zijn jullie van plan een specifiek ‘window’ aan te houden tussen de premiรจre op het witte doek en de lancering bij CANAL+?

“Het is nu nog iets te vroeg om die vraag goed te kunnen beantwoorden. Daar moeten we echt nog wat meters voor maken. Maar ik verwacht daar niet hele schokkende dingen in. Natuurlijk komen onze eigen CANAL+ Originals wel gewoon direct online. Maar die worden in principe ook niet vertoond in de bioscoop.”

Hebben jullie al wel bepaalde paradepaardjes op het schema staan voor 2024? Grote klappers van titels waar jullie mensen mee willen trekken?

“Jazeker. Er komen binnenkort al twee hele goede series aan waar ik veel van verwacht. Allereerst C*A*U*G*H*T met Sean Penn, Matthew Fox en Susan Sarandon. Dat is een Australisch-Amerikaanse productie met een internationale A-cast. Ook hebben we binnenkort The Swarm, een Duitse en toch Engelstalige serie van de producenten van Game of Thrones. En daarbij komen nog meer interessante CANAL+ Originals aan.”

En staan er ook nog mooie bioscoopfilms op de planning?

“Uiteraard staan er ook mooie filmtitels op de planning zoals Everything Everywhere All At Once (in het Oscar-weekend), De Acht Bergen (de waanzinnige verfilming van het boek van Paolo Cognetti), The Unbearable Weight of Massive Talent (met Nicolas Cage) en de Nederlandse bioscoophit Toen Ik Je Zag.”

Laten we ook nog even in het administratieve stukje duiken, bijvoorbeeld als het gaat over het delen van accounts. Daar is natuurlijk een trend gaande met streamingdiensten die extra kosten rekenen. Gaan jullie dat ook doen?

“Dat staat niet op de planning. Ik ben daar eerlijk gezegd ook heel pragmatisch in, laten we eerst meters maken.”

Hoe kijken jullie dan aan tegen de integratie van advertenties in het platform, bijvoorbeeld om een goedkoper businessmodel te kunnen hanteren?

“Dat gaan we niet doen. We hebben wel advertising op FilmBox en wellicht gaan we dat uiteindelijk op CANAL+ Action ook toevoegen, maar voorlopig is daar geen sprake was. Ook hier geldt hetzelfde: eerst meters maken en kijken hoe we kunnen groeien.”

Wat het product helaas ook niet heeft, is iDeal als betalingssysteem. Wanneer verwachten jullie dat dat geรฏmplementeerd wordt?

“Dat staat heel hoog op onze prioriteitenlijst en gaat ook zeker toegevoegd worden. In ieder geval voorjaar 2024 en hopelijk iets eerder.”

Ten slotte: vanuit strategisch oogpunt ben ik ook wel benieuwd of jullie de markt in Belgiรซ gaan betreden. Dat lijkt een logische stap vanwege de aanwezigheid in Frankrijk en Nederland.

“In Belgiรซ hebben we TV Vlaanderen als merk en Telesat voor het Franstalig gedeelte. TV Vlaanderen heeft eigenlijk een vergelijkbaar aanbod als Canal Digitaal in Nederland, onder andere met Belgisch voetbal. Dat werkt gewoon heel goed. Eigenlijk willen we verder voor al onze ‘klassieke’ markten kijken hoe we ons daarin kunnen introduceren. Met een partner als het kan, maar vooral met het juiste aanbod qua content. En daar zijn we naar aan het kijken, ik kan er alleen geen termijn aan hangen.”


De redactie van Streamwijzer heeft op donderdag 4 januari 2024 een interview gevoerd met Alco de Jong, Country Manager van CANAL+ in Nederland. Het bovenstaande gesprek is samengevat ten behoeve van de leesbaarheid.