Bevestigd: HBO Max en discovery+ zullen samen één streamingdienst vormen

Op 17 mei 2021 werd groot nieuws in het medialandschap aangekondigd. Twee van de grootste mediabedrijven—Discovery en AT&T’s WarnerMedia—hebben besloten om de handen in een te slaan en te gaan fuseren. Wij hebben sinds de aankondiging een aantal keer bericht over de samenvoeging van deze bedrijven. Tot op heden was nog niet bekend wat er voor de twee streamingdiensten HBO Max en discovery+ gepland was, maar nu is gemeld dat ze inderdaad samen verder zullen gaan.

Bevestiging vanuit Discovery: één grote streamingdienst met HBO Max

Discovery zal volgende maand na het samenvoegen met WarnerMedia veranderen in Warner Bros. Discovery. Het bedrijf heeft inmiddels bevestigd zijn huidige streamingdienst discovery+ en WarnerMedia’s HBO Max in één dienst te zullen gaan combineren. Dit alternatief wordt verkozen boven de mogelijkheid om de twee platforms als bundel aan te bieden.

Gunnar Wiedenfels, de CFO van Discovery die ook als CFO van de nieuw gecombineerde Warner Bros. Discovery zal dienen, maakte maandag tijdens de 30e jaarlijkse ‘Media, Internet & Telecom Conference van Deutsche Bank’ bekend dat Discovery aan voorbereidingen is begonnen om de twee streamingdiensten te combineren.

Dit is het eerste nieuws dat het bedrijf over de post-fusiestrategie voor discovery+ en HBO Max naar buiten heeft gebracht. Voordat de twee definitief worden gecombineerd zegt Wiedenfels echter dat de eerste stap van integratie een vorm van een bundeling zal worden. Dit gebeurt terwijl het nieuwe bedrijf aan de beste manier werkt om de twee streamingplatforms samen te voegen.

Wanneer worden HBO Max en discovery+ samengevoegd?

Een precieze datum voor de gecombineerde lancering van deze twee streamingdiensten is op het moment van schrijven nog onbekend. Wel zei Wiedenfels hierover het volgende:

“Een van de belangrijkste punten hier is dat we geloven in een gecombineerd product in plaats van een bundel… We geloven dat de breedte en diepte van dit contentaanbod een fenomenale waardepropositie voor de consument zal zijn. Belangrijk is om op dat punt te komen en het te doen op een manier die echt een geweldige gebruikerservaring biedt voor onze abonnees. Dat zal enige tijd duren. Dat gaat niet binnen enkele weken gebeuren – hopelijk ook niet over jaren, maar binnen enkele maanden – en we gaan ondertussen aan de slag met een tussenoplossing.”

Volgens Wiedenfels werken ze er meteen aan om een bundeling van de twee diensten aan te bieden. Dit willen ze mogelijk doen met een eenmalige aanmelding voor beide diensten of door inhoud van de twee diensten te combineren. Maar voor Warner Bros. Discovery zal de harmonisatie van het technologieplatform de belangrijkste drijfveer zijn en dat zal dus nog even duren.

Waarom zullen ze samen verdergaan?

Er is op het gebied van streamingaanbod in Nederland de afgelopen periode veel aan het veranderen. Zo is de komst van Viaplay en HBO Max in maart al de zoveelste toevoeging aan het Nederlandse streamingaanbod. Ook komt er in 2022 nóg een nieuwe streamingdienst bij: SkyShowtime. Hierdoor is er meer concurrentie op de markt. Het wordt zo ook steeds moeilijker voor de diensten om nieuwe abonnees te winnen en huidige abonnees te behouden. Deze ‘strijd om de streamer‘ wordt op verschillende manieren door de mediabedrijven uitgevochten. Denk hierbij aan het investeren in eigen unieke en exclusieve content in de vorm van films en series, maar ook door verschillende kortingsacties aan de streamers aan te bieden. Zo is de levenslange korting van 50% bij HBO Max daar een recent voorbeeld van.

Met het samenvoegen van de twee diensten HBO Max en discovery+ zouden ze een stuk sterker tegenover de andere aanbieders komen te staan. Netflix, Disney+ en Amazon Prime Video zijn op het moment van schrijven grote concurrenten. Hiermee zouden ze gecombineerd een rijk aanbod aan films en series kunnen aanbieden, wat onder één dienst voor de consument een heel aantrekkelijk aanbod zou kunnen worden. Meer details over de lanceringsdatum, prijs en aanbod is op het moment nog niet bekend. Zodra hier meer informatie over naar buiten komt, dan zullen wij dit uiteraard via onze website en social media kanalen met jullie delen.

Zac Chapman
Zac is een student in Kunst en Economie op de HKU. Met een passie voor film, televisie, muziek en 'all things pop culture' is hij altijd op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van entertainment.