Formule E kijken in 2023: hoe zit deze raceklasse in elkaar?

Het is alweer bijna tien jaar geleden dat het eerste kampioenschap in de Formule E werd gehouden. Fans over de hele wereld smullen van deze raceklasse, waar in tegenstelling tot de Formule 1 alleen met elektrische auto’s wordt gereden. Reden genoeg om meer te weten te komen over deze tak van autosport en te kijken waar de racewedstrijden worden uitgezonden.

Waar wordt de Formule E uitgezonden in Nederland?

Bij de meeste Formule 1-kijkers is het inmiddels wel duidelijk dat er twee partijen zijn die in Nederland de uitzendrechten van deze hoogste raceklasse in handen hebben: Viaplay en F1 TV. Voorheen had Ziggo Sport de rechten in handen, maar die zijn ze na een hele tijd inmiddels kwijtgeraakt aan de eerstgenoemde hoogste bieder. 

In tegenstelling tot de F1, worden er echter geen Formule E-races bij Viaplay uitgezonden. De rechten van deze autosport zijn nog wel in handen van Ziggo Sport. De aanvullende zender van de eerstgenoemde oranje provider is zowel beschikbaar binnen hun eigen zenderpakket als bij andere internet- en tv-aanbieders als KPNT-Mobile en Canal Digitaal. Alle races, vrije trainingen en kwalificaties van de Formule E worden live uitgezonden via Ziggo Sport Racing en afhankelijk van andere live sportuitzendingen op het hoofdkanaal Ziggo Sport en Ziggo Sport Select. Het commentaar wordt gegeven door sportjournalist Ronald van Dam.

Ga meteen naar Formule E op de officiële website van Ziggo

Dit is echter niet de enige partij die Formule E mag vertonen in Nederland, want ook Eurosport heeft de uitzendrechten in handen. Deze sportzenders maken onderdeel uit van het aanbod van Warner Bros. Discovery, een mediabedrijf die ook onder andere de streamingdienst discovery+ in de markt heeft. Hierdoor kun je alle ePrix volgen als je een abonnement hebt op dit video on demand-platform, maar ook als je toegang hebt tot de tv-zenders van Eurosport. Overigens is een lidmaatschap op discovery+ zowel verkrijgbaar via hun eigen website als via Amazon Prime Video door het desbetreffende add-on kanaal toe te voegen aan je account.

Ga meteen naar Formule E op het add-on kanaal van discovery+ bij Amazon Prime Video

Kalender van de Formule E tijdens raceseizoen 2023

Het nieuwe Formule E-seizoen is in 2023 van start gegaan op 14 januari in Mexico. De elektrische raceklasse bestaat uit 16 races, verdeeld over 11 landen. De bolides scheuren onder andere in India, Zuid-Afrika, Brazilië, Monaco en de Verenigde Staten. Ook worden er dubbele races gereden in Saudi-Arabië, Duitsland, Indonesië, Italië en Groot-Brittanië. Aangezien Nyck de Vries de overstap heeft gemaakt van Formule E naar Formule 1, komt alleen Robin Frijns als Nederlandse racer in actie. De voormalig Mercedes-coureur wist twee seizoen geleden nog het kampioenschap te winnen en de eerste plek op het podium te veroveren. In de Formule E-kalender hieronder zijn de landen en data te vinden van alle 16 rondes die de racers dit seizoen rijden.

RondeDatumLandStad
114 januari 2023🇲🇽 MexicoMexico-Stad
227 januari 2023🇸🇦 Saudi-ArabiëAl-Diriyah
328 januari 2023🇸🇦 Saudi-ArabiëAl-Diriyah
411 februari 2023🇮🇳 IndiaHaiderabad
525 februari 2023🇿🇦 Zuid-AfrikaKaapstad
625 maart 2023🇧🇷 BraziliëSão Paulo
722 april 2023🇩🇪 DuitslandBerlijn
823 april 2023🇩🇪 DuitslandBerlijn
96 mei 2023🇲🇨 MonacoMonaco
103 juni 2023🇮🇩 IndonesiëJakarta
114 juni 2023🇮🇩 IndonesiëJakarta
1224 juni 2023🇺🇸 Verenigde StatenPortland
1315 juli 2023🇮🇹 ItaliëRome
1416 juli 2023🇮🇹 ItaliëRome
1529 juli 2023🇬🇧 Groot-BrittaniëLonden
1630 juli 2023🇬🇧 Groot-BrittaniëLonden

Hoe werkt de kwalificatie?

De kwalificaties, twee vrije trainingen en de race vinden allemaal op dezelfde dag plaats bij Formule E. De coureurs kwalificeren zich via een ander systeem dan je wellicht van F1 gewend bent. Eerst worden de snelheidsduivels ingedeeld in vier groepen. Deze samenstelling wordt gebaseerd op de stand in het algemeen klassement. De racers krijgen per groep ieder 6 minuten de tijd om een zo snel mogelijke tijd te rijden. De zes snelste uit alle groepen gaan door naar de Super Pole shoot-out. Vervolgens rijden de autocoureurs nog één ronde om te bepalen wie uiteindelijk van pole position start. Wie deze plek binnensleept, verdient ook drie punten voor de algehele titelstrijd. Daarnaast mag tevens de snelste tijd één punt bij zijn totaalscore optellen.

De puntentelling werkt wel hetzelfde als die in de Formule 1. Plek #1 krijgt 25 punten, de nummer twee 18 en de laatste podiumplek 15. Tevens kunnen de racers een extra punt pakken als zij én de snelste raceronde rijden én in de top tien eindigen. In totaal duurt de race 45 minuten.

Speciale powers tijdens de race

Tijdens de wedstrijd kunnen racers ervoor kiezen om de extra power ‘Attack mode‘ in te zetten. Deze kracht zorgt ervoor dat er 35kW extra vermogen vrijkomt voor de auto. In eerste instantie duurt het even voordat de racers er voordeel uit halen, maar na een paar rondes pakken ze een voorsprong op hun concurrenten. Wanneer en hoeveel keer je deze knop mag gebruiken wordt pas een uur voor de wedstrijd bekendgemaakt.

Een tweede en niet bepaald onbelangrijke kracht zijn de fans. Deze hebben tot een kwartier voor de race de tijd om op hun favoriete coureurs te stemmen. De vijf populairste rijders krijgen de ‘Fan boost‘ tot hun beschikking tijdens het tweede gedeelte van de wedstrijd. Een handig wapen, want deze power geeft de racers eenmalig vijf seconden extra vermogen.

Nyck de Vries: de eerste Nederlandse winnaar in de Formule E

Nyck de Vries is de eerste en tot nu toe enige Nederlander die een kampioenschap in de hoogste elektrische raceklasse wist te winnen. Samen met voormalig Formule 1-coureur Stoffel Vandoorne reed hij in seizoen 2020/2021 voor het team van Mercedes.

De F2-kampioen startte de laatste race op de dertiende plek, maar vocht zich terug in de wedstrijd. Uiteindelijk werd hij achtste, waarmee hij al genoeg punten binnensleepte voor de eindzege. Het seizoen daarop wist de jonge coureur zijn titel niet te verdedigen en moest hij deze afstaan aan zijn teamgenoot Vandoorne. De Vries is inmiddels niet meer actief in de Formule E, maar racet dit seizoen voor het eerst fulltime voor het team van AlphaTauri in de F1.

Wie pakt de titel in 2023?

De Franse autocoureur Jean-Éric Vergne is met twee titels de recordhouder van de Formule E. Een derde eindzege is nog mogelijk met de stand op het moment van schrijven, want de racer is ook dit seizoen actief in de elektrische raceklasse. Momenteel staat de coureur vierde (60 p.) met slechts enkele punten verschil op de nummer drie Nick Cassidy (61 p.) en op plek twee Jake Dennis (62 p.). De Duitse autoprof Pascal Wehrlein staat na zes races met 86 punten voorlopig bovenaan de ranglijst. Met nog tien wedstrijden te gaan kan er echter nog van alles gebeuren in de strijd om de titel, wat zorgt voor een hoop spanning en spektakel op het circuit.

SeizoenKampioen
2022-2023…?
2021-2022🇧🇪 Stoffel Vandoorne
2020-2021🇳🇱 Nyck de Vries
2019-2020🇵🇹 António Félix da Costa
2018-2019🇫🇷 Jean-Éric Vergne
2017-2018🇫🇷 Jean-Éric Vergne
2016-2017🇧🇷 Lucas di Grassi
2015-2016🇨🇭 Sébastien Buemi
2014-2015🇧🇷 Nelson Piquet jr.

Afbeelding ter illustratie

Manuela Al
Manuela studeerde Media, Informatie en Communicatie aan de Hogeschool van Amsterdam. Naast schrijven houdt ze van alles wat met sport te maken heeft en is ze graag creatief bezig. Ook is ze veel op het voetbalveld te vinden om met haar team zoveel mogelijk wedstrijden te winnen.