Disney+ blijft sterk groeien terwijl Netflix terrein verliest

Kort nadat marktleider Netflix bekendmaakte wereldwijd 200.000 abonnees te zijn verloren, blijkt uit rapportage van The Walt Disney Company dat hun concurrerende streamingdienst Disney+ er juist 7,9 miljoen bij kreeg en hierdoor met 6% groeide.

Disney+ groeide dit kwartaal met 6% naar 137,7 miljoen abonnees wereldwijd

Uit de rapportage van The Walt Disney Company van het tweede kwartaal (2022) bleek dat de streamer opnieuw flink is gegroeid. Wereldwijd staat de teller nu op 7,9 miljoen betalende abonnees meer dan in het kwartaal ervoor, wat uitkomt op een totaal van 137,7 miljoen. In de onderstaande tabel is te zien hoe snel Disney’s video on demand-platform is gegroeid sinds de lancering eind 2019.

Netflix Disney Plus abonnees 2022 (Q2)

Netflix verloor 200.000 abonnees en neemt maatregelen

De bekendmaking van een hoger aantal abonnees staat duidelijk in contrast met de recente cijfers van Netflix. De marktleider verloor in het afgelopen kwartaal namelijk voor het eerst in 10 jaar abonnees. Onder de streep vertrokken er gedurende Q1 200.000 betalende leden, waarna de streamingdienst bekendmaakte dat er voor Q2 een sterkere daling van opnieuw 2 miljoen abonnees wordt verwacht.

De videodienst liet vervolgens weten plannen te hebben om meer inkomsten te genereren. Hieronder valt een goedkoper abonnement met reclames (zoals ook Disney+ eerder van plan was), maar ook het rekenen van extra kosten voor het delen van een lidmaatschap buiten het huishouden. Als gevolg van de berichtgeving en het verlies van abonnees daalde de aandelenkoers dezelfde dag met 26%.

Strijd om de streamer wordt steeds heviger

Door de cijfers van Netflix waren investeerders een paar weken geleden bang dat het einde van de coronacrisis ook een afname in populariteit van streamingdiensten zou kunnen betekenen. Mensen zitten immers minder thuis voor de buis en zouden dus mogelijk minder geïnteresseerd kunnen zijn in het kijken van films en series via streamers. De groei van Disney+ ten opzichte van Netflix lijkt er echter eerder op te wijzen van de concurrent marktaandeel over weet te nemen. Het doel van The Walt Disney Company is om eind 2024 tot een totaal van 230-260 miljoen abonnees wereldwijd te komen, wat op het moment van schrijven meer is dan Netflix. Volgens de CEO, Bob Chapek, liggen ze voor dit doel nog steeds op de goede koers.

De strijd om de streamer wordt steeds heftiger. Netflix heeft last van het terugtrekken van content van onder andere The Walt Disney Company en Warner Bros. Discovery, waardoor extra kosten moeten worden gemaakt om te investeren in eigen unieke films en series. De zakken van kijkers zijn echter ook niet oneindig diep, waardoor er keuzes moeten worden gemaakt tussen abonnementen op de verschillende streamingdiensten.