Bioscoopfilms niet meer na 45 dagen op HBO Max (maar na 2½ maand?)

In april 2022 kondigde HBO Max aan dat films van Warner Bros. in het vervolg al na 45 dagen op de streamingdienst te zien zouden zijn. Zo kregen The Batman en Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore razendsnel een online première. Ook de gloednieuwe biopic Elvis had men eerst vandaag in de collectie van HBO Max verwacht, precies 45 dagen na de bioscooppremière, maar begin deze maand bleek dat Warner Bros. zich heeft bedacht. Zij willen de bioscooprelease weer volledig omarmen en lijken het gat tussen de bioscooppremière en streamingrelease nu te verlengen van 45 dagen naar 2½ maand.

Warner Bros. wil bioscooprelease volledig omarmen

In april rolde voormalig CEO Jason Kilar het zogenoemde ‘Project Popcorn’ uit. Dit hield in dat alle Warner Bros.-films in de toekomst binnen 45 dagen op HBO Max zouden verschijnen. Hoewel het publiek ontzettend enthousiast was en de streamingdienst hiermee duizenden abonnees binnenhaalde, zagen filmmakers het al direct niet zitten. Nu blijkt dat Warner Bros. zich ook bedacht heeft. Begin deze maand vond er een presentatie van Warner Bros. Discovery plaats waarin ze lieten weten dat ze hun manier van het lanceren van films gaan veranderen. Na verschillende evaluaties lijkt dit niet meer de beste strategie te zijn, zo legden ze uit.

Wat dan wel de beste tactiek is? De bioscooprelease weer volledig omarmen. Door te zorgen dat de films niet meer na 45 dagen al online te streamen zijn, hopen ze dat mensen weer massaler naar de bioscoop gaan. Dit zou volgens Warner Bros. de kwaliteit van de kijkbeleving ten goede komen.

Er wordt ook gewerkt aan een tussenoplossing in de vorm van een PVOD-systeem. Dit staat voor Premium Video on Demand en betekent dat we de film eerder vanuit huis kunnen kijken, maar dan wel tegen een aanvullende betaling. Dit lijkt op de VIP-toegang die eerder door Disney+ gebruikt werd.

45 dagen tussen bioscooppremière en streamingrelease wordt nu waarschijnlijk 70 dagen

Met de nieuwe biopic Elvis wordt deze PVOD-strategie al gebruikt. Deze film is sinds 8 augustus, precies 45 dagen na de bioscooprelease, bij Pathé Thuis te huren voor €14,99 en te kopen voor €16,99. Inmiddels weten we dat Elvis vanaf 2 september (na 71 dagen) op HBO Max te zien is, waarna de reguliere huur van Pathé Thuis (v.a. €4,99) ingaat op 26 oktober (na 125 dagen).

De nieuwe online releasedatum van bioscoopfilms van Warner Bros. lijkt dus ± 70 dagen na de bioscooppremière te liggen, een window dat eerder ook door Disney+ werd gehanteerd. Pas bijna twee maanden later gaat de reguliere huur bij TVOD-diensten in. We durven voorzichtig te stellen dat dit de nieuwe tactiek is, al is dit nu natuurlijk nog maar een verwachting. Toekomstige Warner Bros.-films zullen moeten uitwijzen of dit ook daadwerkelijk zo is.

De eerstvolgende films waarbij we deze theorie kunnen gaan testen, zijn Salem’s Lot, Don’t Worry Darling en Black Adam. In onderstaand overzicht vind je de releasedatum als het gat tussen bioscooprelease en streamingrelease 45 dagen of 70 dagen is.

FilmBioscoopreleaseOnline releasedatum na 45 dagenOnline releasedatum na ± 70 dagen
Elvis23 juni 20228 augustus 20222 september 2022
Salem’s Lot9 september 202224 oktober 202218 november 2022?
Don’t Worry Darling23 september 20227 november 20222 december 2022?
Black Adam21 oktober 20225 december 202230 december 2022?

Streamingdiensten HBO Max en discovery+ gaan samen verder

Deze vernieuwde strategie was niet het enige nieuws van afgelopen donderdag. We wisten natuurlijk al dat discovery+ en HBO Max in de toekomst samengevoegd gaan worden. Tijdens het evenement van Warner Bros. Discovery werd er ook eindelijk een tijdlijn bekendgemaakt. De gecombineerde streamingdienst wordt voor het eerst gelanceerd in de Verenigde Staten. Dit zal in de zomer van 2023 zijn. Europa is pas begin 2024 aan de beurt.

Daarnaast werd er ook bekendgemaakt dat een gratis abonnementsvorm met advertenties tot de opties behoort en dat er prijsverhogingen aan zullen komen om het gat tussen discovery+ en HBO Max en de concurrentie te dichten.


Afbeelding ter illustratie

Jessica Dijkhof
Jessica studeerde Nederlandse literatuur en Communicatiewetenschappen aan de Vrije Universiteit. Als Redacteur bij Streamwijzer kan ze nu eindelijk haar passies voor schrijven en films combineren. Je maakt haar vooral blij met horrorfilms en Nederlandse romcoms.