De Formule 1 scheurt bijna op de finish af. Met nog slechts één race op de planning naderen we het einde van het huidige seizoen in sneltreinvaart. Maar niet getreurd, want de Formule 1-kalender van 2024 is al bekendgemaakt. Om je alvast voor te bereiden op het nieuwe seizoen leggen we een aantal handige Formule 1-termen aan je uit. Weet jij bijvoorbeeld wat de woorden blistering, debris en undercut betekenen? Na het lezen van dit artikel in ieder geval wel.
→ Meld je nu aan bij Viaplay en kijk onbeperkt naar alle sporten (Formule 1, darts, voetbal, etc.), films en series of krijg 32% korting op F1 TV Pro als je kiest voor een jaarabonnement ✅
Blistering
In het Engels vertaald betekent deze term ook wel blaarvorming. De naam verwijst naar het vormen van blaren op het oppervlak van de band. Wanneer dit gebeurt, ontstaan er luchtbellen onderaan de band. Niet handig, want door blistering heeft een coureur minder grip. Ook de levensduur van de banden wordt hierdoor beïnvloedt.
Compounds
Wanneer de commentatoren over ‘compounds’ praten, dan hebben ze het over het type band waarop de coureur rijdt. Naast de regenband en intermediate, wordt er vanaf het huidige Formule 1-seizoen gebruikgemaakt van zes verschillende droogweerbanden. De Italiaanse fabrikant Pirelli beslist voorafgaand aan ieder raceweekend op welke drie compounds in de race mag worden gereden. Deze worden voor de kijker altijd soft, medium of hard genoemd. Het type band is te herkennen aan de kleuren rood, geel of wit.
Undercut
Als je weleens naar de Formule 1 kijkt dan heb je vast de term ‘undercut’ voorbij horen komen. Tijdens de race is een coureur verplicht één of meerdere pitstops te maken. Het is belangrijk om deze stops goed te timen en de juiste strategie als team paraat te hebben. Hierdoor kun je namelijk concurrenten inhalen. Een undercut houdt in dat je eerder naar de pits racet voor nieuwe banden dan de bolide vóór je. Nieuwe banden gaan vrijwel altijd langer mee, waardoor je tijdswinst opbouwt ten opzichte van de andere coureurs. Dat stukje winst kan nét genoeg zijn om diegene in te halen als hij snel na jou ook een bandenwissel uitvoert.
Outlap
De volgende term heeft ook te maken met de pitstop. Wanneer een coureur de pits verlaat is een goede outlap namelijk van cruciaal belang. Op nieuwe banden kun je de eerste ronde namelijk een ruime marge pakken ten opzichte van alle concurrenten op oudere banden. Met een goede outlap bedoelen commentatoren dan ook dat de coureur na de pits een prima eerste ronde heeft gereden.
DRS
Iedere race komt de term DRS terug. Dit staat voor Drag Reduction System. Op een circuit zijn er vaste meetpunten. Wanneer een coureur bij zo’n punt minder dan één seconde achter een andere auto zit, klapt een deel van de achtervleugel open. Doordat er minder neerwaartse druk is, krijgt de bolide extra snelheid. Wie zich in de DRS-zone begeeft, kan dus zo maar een goede inhaalmanoeuvre uithalen. En dat is precies wat de organisatie wil. Inhalen is namelijk spectaculair voor kijkers en maakt de race interessanter.
Flatspot
Wanneer de band van een coureur op een plaats is afgesleten, dan noem je dat een flatspot. Dit kan gebeuren wanneer een wagen hard moet remmen of sprinten. Deze acties verminderen de grip, waardoor een coureur sneller naar de pits moet scheuren.
Porpoising
Met porpoising wordt ook wel het stuiteren van de Formule 1-bolide op rechte stukken bedoeld. Dit wordt veroorzaakt door het aerodynamische grondeffect. Hierdoor ontstaat er aan de voorkant neerwaartse druk, waardoor de wagen als het ware naar het asfalt toe wordt getrokken. Door het gebrek aan ‘downforce’ komt de auto weer omhoog.
Downforce
Dat brengt ons gelijk op de volgende term. Downforce is het effect dat de wagens naar beneden duwt wanneer zij aan het racen zijn. Hierbij geldt de regel: hoe meer neerwaartse druk, hoe sneller de auto door de bocht scheurt.
Ideale lijn
De ideale lijn is dé manier om de snelste ronde te rijden. Ieder circuit weer kijken de coureurs tijdens de trainingen hoe zij het best door de baan kunnen manoeuvreren. De ideale racelijn heeft veel meer grip vanwege al het rubber op de baan, afkomstig van versleten banden. Meer grip zorgt weer voor extra snelheid. Het weer is echter wel van invloed op deze lijn. Bij regen is deze juist gladder, waardoor de coureurs liever uitwijken naar andere delen van de baan.
Track limits
We sluiten de lijst af met de verklaring voor ’track limits’. Deze term wordt doorgaans iedere race veelvuldig gebruikt. Maar wat betekent het eigenlijk? Op het circuit zijn witte lijnen zichtbaar naast de stukken waar de coureurs mogen rijden. Als ze hierover heen gaan tijdens de race, dan krijgen ze een waarschuwing voor het overschrijven van de track limits. Als een racer te vaak buiten de lijnen rijdt, dan kan hij een tijdstraf riskeren. Per circuit verschilt het echter hoe moeilijk het is om binnen de lijnen te racen. Ook kan het gebeuren dat een coureur middels een inhaalactie iemand buiten de baan duwt. Dan gaat de waarschuwing niet op, omdat het als race-incident kan worden gezien.
Afbeelding ter illustratie